Lera 1
Lera Återvunnen keramik och vårens nyheter.
Lera Thomas Sandells reflektiva fasad vid vattnet.
Lera Vi möter glasyrkonstnären Christine Jetten.
Lera Josefin Tolstoy inspireras av jord, skog och
havre.
Lera Att sätta klinker på fötter passar det svensk
a klimatet.
Lera Japanska Kengo Kuma inspireras av traditionel
l katalansk byggnadskonst i Barcelona.
Lera Vi listar fyra barer där keramiken på olika s
ätt fått sätta sin prägel på inredningen.
Lera Arkitekten Rasmus Wærn undersöker betydelsen
av hantverkets spår i arkitekturen
Lera Möt våren i Paris – vi listar guldkornen för
keramikälskaren.
Lera Landskapsarkitekten Anna Karlberg om årstider
nas skiftningar i orangeriet. K RÖN I K A ”Under årets kalla månader spelar golvet huvudrollen” Det är en råkall februarimorgon och jag smyger ut i mitt orangeri med en kaffekopp, för att inlindad i en filt få börja min morgon i lugn och ro innan resten av familjen vaknar. Jag tänder några ljus och blickar ut över min frostnupna trädgård. Anna Karlberg är landskapsarkitekt och driver bloggen arkitektenstradgard.se. MÅNGA TYCKER ATT ett uterum främst är till för att njutas av under de varmare årstiderna, men för mig är det precis tvärtom. Det är under höst, vinter och tidig vår som jag tillbringar mest tid här. Under sommaren blir värmen härinne nästan kvävande och till och med växterna brukar få flytta ut i trädgården för att hämta andan när det är som hetast. Den som uppskattar rummet mest under sommaren är förmodligen katten, som med sin yviga päls gärna smyger in och svalkar sig på klinkergolvet i skuggan av bordet. Utanför de immiga fönstren ligger trädgården i vinterdvala, bara några lätt slokande rododendronbuskar och några buxbomsklot bjuder på grönska så här års. Inne i fönstren står min samling pelargoner, men just nu är sommarens färgsprakande blomning ett minne blott och bladen hänger bruna, torra och ihoprullade från de knotiga stjälkarna. Fikonträdet i hörnet har tappat sina blad och står med sitt nakna grenverk och väntar otåligt på vårsolen. DET VACKRASTE I MITT orangeri, när den omgivande frodigheten bytts mot den skånska vinterns gråbruna dräkt, är mitt svartvita klinkergolv. Med sitt vackra mönster lyfter det upplevelsen av mitt glasade rum, och stjäl hela uppmärksamheten från betraktaren. Genom vardagsrummets glasdörr bildar golvet en tavla, som också ger mig glädje när jag bara passerar förbi inne i huset. Under årets kalla månader är det verkligen golvet som spelar huvudrollen härinne, och får rummet att kännas ombonat och inbjudande trots att temperaturen utanför kan vara allt annat än varm och behaglig när frosten bitit sig fast i marken. När värmen har återvänt, och orangeriet åter fyllts med frodig grönska och blomsterprakt, tar klinkergolvet ett steg tillbaka och delar villigt huvudrollen med växtligheten. Det svartvita mönstret överröstar inte grönskan utan låter den ta plats, och bildar en vacker matta till alla mina lerkrukor som står uppradade längs väggen. När vi planerade orangeriet ville jag ha ett golv som oavsett årstid upplevs spännande, som både kan axla huvudrollen när trädgården och grönskan gått i ide, och samspela med växterna under sommarhalvåret utan att stjäla deras uppmärksamhet. Med den mönstrade klinkern har jag fått ett golv som lockar mig ut i mitt glasade rum hela året, som får en hög ved att se ut som ett konstverk, som gör att ögonen missar en ful jordsäck och som får vissna pelargoner och kvarglömda kaffekoppar att se ut som vackra stilleben. Och med två små barn är det verkligen en fördel med ett golv som gör att blicken inte fastnar på gamla glasspinnar, lite disk och tappade leksaker. ■ NÄSTA NUMMER KOMMER I NOVEMBER KAKELSPANING – HÖSTENS FORMER OCH KULÖRER HELSINGFORS – NORDENS DESIGNHUVUDSTAD FÖRÄNDERLIG FASAD FASCINERAR I LONDON 42 LERA #1 2019