Lera 1
Lera Återvunnen keramik och vårens nyheter.
Lera Thomas Sandells reflektiva fasad vid vattnet.
Lera Vi möter glasyrkonstnären Christine Jetten.
Lera Josefin Tolstoy inspireras av jord, skog och
havre.
Lera Att sätta klinker på fötter passar det svensk
a klimatet.
Lera Japanska Kengo Kuma inspireras av traditionel
l katalansk byggnadskonst i Barcelona.
PROJEKT: CAMPER Q Samma välvda terrakottaplattor
som utgör hyllsystemet formar en mjukt böljande vägg. S ”VI VILLE ANVÄNDA ETT TRADITIONELLT MATERIAL I ETT SAMTIDA UTTRYCK.” JAVIER VILLAR RUIZ, ARKITEKT 28 komärket Camper har gjort sig kända för att satsa stort på inredningen av butikerna. Förutom att ha engagerat f lera namnkunniga arkitektkontor världen över brukar ett enda material stå i fokus. Butiken i Milano kläddes 2015 i obehandlad plywood av Kengo Kuma, Stockholmsbutiken inreddes samma år i vitt gummi som skulle se ut som pappersrullar av japanska Nendo. I Melbourne lät Atelier Marko Brajovic 30 000 skosnören rama in varorna. När en ny butik skulle inredas på fashionabla Passeig de Gràcia i Barcelona gick uppdraget återigen till Kengo Kuma. Materialet blev keramik och här visas varorna på ett nät av oglaserade, välvda terrakottaplattor. – Keramiken har hög hantverkskvalitet och refererar till skotillverkarens ursprung på Mallorca. Den oglaserade terrakottan står för det lantligt chica, i kontrast till den urbana omgivningen, säger Jaime Fernandez Calvache, arkitekt på Kengo Kuma. Keramiken kommer från den lokala tillverkaren Ceràmica Cumella. Plattornas utformning är en referens till så kallade katalanska valv, en teknik för att skapa starka, välvda strukturer som en gång utvecklades i regionen kring Barcelona. –Vi ville använda ett traditionellt material men ge det ett samtida uttryck, tillägger kollegan Javier Villar Ruiz. ENSTAKA RAKA PLATTOR skapar större utrymmen för stövlar och accessoarer. Likadana raka plattor klär också väggen bakom kassan. Själva kassan är klädd i samma mjukt rundade plattor som syns i hyllsystemen. Ett ljust gummigolv låter de sandfärgade plattorna spela huvudrollen. –Vi är väldigt nöjda med enkelheten och det lite råa i uttrycket som kommer med de oglaserade terrakottaplattorna. Samtidigt tycker jag att vi fått till ett sammanhållet intryck som känns varmt och välkomnande från gatan, avslutar Jaime Fernandez Calvache. ■ LERA #1 2019
Lera Vi listar fyra barer där keramiken på olika s
ätt fått sätta sin prägel på inredningen.
Lera Arkitekten Rasmus Wærn undersöker betydelsen
av hantverkets spår i arkitekturen
Lera Möt våren i Paris – vi listar guldkornen för
keramikälskaren.
Lera Landskapsarkitekten Anna Karlberg om årstider
nas skiftningar i orangeriet.