Loading...
Lera 1
Lera Återvunnen keramik och vårens nyheter.
Lera Thomas Sandells reflektiva fasad vid vattnet.
Lera Vi möter glasyrkonstnären Christine Jetten.
Lera Josefin Tolstoy inspireras av jord, skog och
havre.
Lera Att sätta klinker på fötter passar det svensk
a klimatet.
Lera Japanska Kengo Kuma inspireras av traditionel
l katalansk byggnadskonst i Barcelona.
Lera Vi listar fyra barer där keramiken på olika s
ätt fått sätta sin prägel på inredningen.
Lera Arkitekten Rasmus Wærn undersöker betydelsen
av hantverkets spår i arkitekturen REPORTAGE: I SPÅREN AV HANTVERKET I SPÅREN AV HANTVERKET Med samtida keramisk arkitektur i blickfånget reflekterar arkitekten Rasmus Wærn över vad spåren av handens arbete får för betydelse när dessa spår till stor del försvunnit, efter att under en längre tid ha varit varken nödvändiga eller önskvärda. Text RASMUS WÆRN Bild EPR ARCHITECTS OCH JIM STEPHENSON N 38 ÄR SANKT PETRI KYRKA i Klippan byggdes, gick arkitekten Sigurd Lewerentz omkring på bygget och såg till att ingen fick för sig att kapa en tegelsten. För murarna hörde det till rutinen att dela stenen genom ett slag med hammarens egg, men i bygget av Klippans kyrka fick det inte förekomma. Teglets variationer och avslutningarna fick hanteras med bruket. Stenen skulle vara hel. Liksom församlingen var byggd av människorna i den, skulle deras tempel vara byggt av enskilda stenar. Och lika lite som en människa kunde delas, skulle teglet huggas i bitar i bygget av kyrkan. Man behöver inte känna till denna historia för att ta intryck av murarna i Klippans kyrka. De är på en gång fasta och fria, robusta som om de stått där sedan tidens begynnelse men så fria att varje sten har sitt eget värde. Det går att se att en människa någon gång lagt stenen i bruket och jämnat ut fogen. Det syns och det känns. KLIPPANS KYRKA I SKÅNE hör tillsammans med Björkhagens kyrka i Stockholm av samma arkitekt till den moderna svenska arkitekturens ikoner. Jag är övertygad om att det till stor del är för att man ser så tydliga och vackra spår av arbetet. Lewerentz renässans är långt ifrån det enda uttrycket för att materialkunskapen börjat ta tillbaka förlorad terräng. I London gjorde arkitekterna på EPR för några år sedan ett uppmärksammat hus tillsammans med keramikern Kate Malone. LERA #1 2019
Lera Möt våren i Paris – vi listar guldkornen för
keramikälskaren.
Lera Landskapsarkitekten Anna Karlberg om årstider
nas skiftningar i orangeriet.