Bumsen 1
I skuggan Innehåll var där klarade sig lite bättr
e men nådde inte heller han hela vägen till toppen. Sami är lite mera social än jag, kanske lite mera optimistisk också, för istället för att som jag misströsta satte han igång att samla kompisar som ville träna på körning i lös sand, brant backtagning och följaktligen motorcykellyftande för att förbereda sig inför nästa uttagning. Vi blev en liten skara med blandade erfarenheter, sällan samma personer vid varje tillfälle som träffades i en hemlig grusgrop eller lämplig grusplan och nationalpark när man ändå är därnere. Ur vår skara hojlyftare fanns inte tillräckligt många med ekonomi nog för att Jan skulle kunna dra ihop ett program för oss. Sami övertalade flera vänner från olika håll och förhandlade hårt om priser på kurs och hojar och till slut så nådde vi en nivå som alla kunde enas om. Den största kompromissen var att vi inte hade råd att hyra BMW R 1200 GS utan fick nöja oss med Yamaha XT 660. Ett val som skulle visa sig få en del konsekvenser. Gruskurs i Kungsfors. Då vi hade rätt blandad erfarenhet så blev det en Intermediate-kurs och inte en Advanced som flera av oss hoppats på, så många av övningarna var bekanta. Trots detta var ingen missnöjd då platsen och klimatet tillförde en ny dimension. I februari som vi var där är det högsommar, och trots att ranchen ligger ca 1800 m ö h så är det varmt. Några av oss hade på Samis inrådan köpt kylvästar och det var tveklöst en bra investering. Visserligen kräver de fartvind för att fungera, så att tappa och lyfta hojar är fortfarande lika varmt. Man lär sig snart att stanna i skuggan närhelst det är möjligt. Till övningarna hörde backtagning uppåt och nedåt, körning på ovalbana, vattenpassager, djup sand, snäva serpentinbanor, bromsning och vändning och en hel del praktisk tillämpning genom körning på kämpade tills det började bli farligt. Men trots dessa övningar var det uppenbart att vi inte kom värst mycket närmare någon finalkapacitet, vi blev mest bättre på att lyfta hojarna. En av grundarna till GS Trophy heter Jan duToit och driver Country Trax offroad academy på sin ranch i Sydafrika. Han har varit i Sverige ett flertal tillfällen och arrangerat kurser i Kungsfors i samarbete med Claes Trolle på Motorskolan och BMW-klubben. Jag har gått den kursen flera gånger och lärt mig massor, men det finns gränser för vad man kan överföra från en ändamålsbyggd ranch till ett grustag i Gästrikland. Sami som gjort detsamma har dessutom gått kurserna i Sydafrika och kunde berätta mycket lockande om platsen och utbildningen. Skulle vi inte göra slag i saken och åka ner dit ett gäng och träna? För mig har det lockat ända sedan jag träffade Jan första gången och nu fanns det ju ett incitament till: ändamålsenlig träning för att vinna uttagningen till GS Trophy! Det ändrar dock inte att det fortfarande kostar en försvarlig slant med flyg, hyra av motorcyklar, kurs, boende, mat och en guidad tur till någon Övning vattenpassage hos Country Trax. stigar av alla de slag. Det är faktiskt tur att kursen inte är längre för det hade vi nog inte orkat med. Vi kände oss belåtna med träningen och laddade inför touringen. Det finns mycket mer att berätta om Country Trax men det räcker till en helt egen historia… Vi reste från Sverige 12:e februari 2020 och Corona hade just slagit till ordentligt i Sverige. Bumsen 1 2023 25