Bumsen 1
Kardaneffekt På en sådan här maskin åkte Giuseppe
Guzzi från fabriken vid Gardasjön till Nordkap och åter 1928. Liggande stånka, utanpåliggande svänghjul och bakhjulsfjädring monterad under motorn. Ovanför bakdrevet och på framgaffeln ses stötdämparna – olackade, vinklade komponenter, vars friktion reglerades med en vingmutter. Fotot togs av författaren under ett besök på fabriksmuséet i Mandello del Lario. Varmt rekommendabelt. Kardaneffekten Bumsenkrönikören Bror Gårdelöf har funderat på kardandriftens historia, och dess effekter. Här följer resultatet av hans funderingar: Den italienske matematikern och uppfinnaren Girolamo Cardano (1501 – 1576) har gett namn åt två uppfinningar. Kardanupphängning innebär, att exempelvis kompass och barometer kan monteras i ett fartyg utan att påverkas nämnvärt av fartygets rörelser – ett på sin tid väsentligt framsteg för sjöfarten. En sentida, mycket mindre och vertikalmonterad version är tonarmsupphängningen på vinylepokens skivspelare. Cardano skissade också på en konstruktion, som kunde överföra axelrotation över en vinkel, men det är oklart, om 38 Bumsen 1 2023 Text: Bror Gårdelöf han faktiskt tillverkade något exemplar. 1676 – hundra år efter Cardanos död – gjorde den milt uttryckt mångkunnige Robert Hooke just det. På engelska fortlever benämningen Hooke’s joint vid sidan av universal joint/u-joint. Hookes konstruktion studerades av ”den svenska mekanikens fader” Christopher Polhem, som lanserade polhemsknuten i Sverige kring 1690. Kardanknut/-axel är vanligare ord i dagens svenska, medan engelskans term för den sistnämnda är drive shaft. Cardanos landvinningar inom matematiken går jag med den okunniges vördnad förbi. Läderrem och kedja – stelbensram På de allra första motorcyklarna – utan växellåda – var transmissionen ofta en läderrem. Den ena remskivan satt