Bumsen 1
I skuggan Innehåll så hade det med den bristande
uppslutningen 2019 att göra, det måste ju finnas ekonomi i det också. Med endast 50 av 100 platser fyllda med tävlande så får man förstå att det blir ett inkomstbortfall men där har jag några idéer till nästa gång: Istället för att som nu endast tävla om 3 finalplatser så kan man ha priser även för några fler placeringar. Det är ju faktiskt så att även om män generellt har övertro på sig själva så kan det vara svårt att skrapa ihop 100 st som faktiskt tror att de är bäst i Norden, dvs har en realistisk chans att vinna. Att hitta 100 som en stund längs ringlande grusvägar stannar Jerker till vid ett grustag. Han berättar att han sett en spännande linje i ena änden som han inte vågat prova på egen hand, men nu när vi är några som kan hjälpa till ifall man kör fast..? Say no more, snart hade alla fastnat minst en gång på olika platser. Vinden fläktar inte så mycket och det är ont om skugga i botten av en grop så det tog inte lång stund innan vi började bli dumma i huvudet av värmen. Krafter, koncentration och omdöme sinade obevekligt tills det bara var Sami kvar som utmanade den mer och mer uppkörda backen. Egentligen ville vi nog alla fortsätta köra som han men tvingades inse att vi passerat bäst-före-datum gällande konditionen och därmed gjorde bäst i att låta bli. Med ålderns rätt går det alltid att hänvisa till ”man inte längre har något att bevisa” istället för att medge att man inte orkar längre. Ännu en lärdom inför GS Trophy, bra kondition är inte dumt att ha om man ska baxa runt motorcyklar utanför packat underlag. Även om förberedelserna inte fått oss att bli några ess i manöverkörning så hade vi ändå alla växt lite i kunskap och erfarenhet. Säsongen 2020 blev det alltför lite motorcykelkörning för min egen del, mest för att jag inte ville riskera hamna på sjukhus och ådra mig covid eller uppta en plats som någon annan behöver bättre, men jag såg ändå fram emot nästa uttagning till GS Trophy 2021. Med blandade känslor fick jag veta att det inte blev någon från Skandinavien 2021 trots fagra löften om detta 2019. Dels blev jag irriterad över att det inte blir någon ny chans, dels blev jag lättad att jag får två år till på mig att träna! Varför det ställdes in 2021 vet jag inte. Kanske hade det med alla corona-restriktioner att göra, det gick helt enkelt inte att arrangera? Eller Bumsen 1 2023 29 Överst: Slalomövning à la GS Trophy Mitt: Till grusövningar hör kamratanda, som att hjälpa varandra när det inte går som planerat. Nedan: Ulf och Sami vid gott mod efter första dagen av GS Trophy Qualifier 2019.” Fotograf: Petra Wesslund tror sig höra till topp 10 borde gå lättare. Om man dessutom har priser även för olika klasser t ex ålderklass, storlek på MC eller indelning gat-/nabbdäck kan flera se sin chans. Damerna som deltog var i klar minoritet men gjorde starkt intryck. Med en damklass också skulle startfältet kunna öka mångfalt. Men det spelar i slutänden ingen roll om man vinner någon resa eller inte. Bara uttagningen är ett litet äventyr i sig, och tycker man om att leka på motorcykel är detta ett lysande tillfälle. Och är man bara öppen för nya möjligheter och utmaningar så finns ju alla chanser att hitta nya lekkamrater, och vem vet vad det kan leda till? Författare: Ulf Sahlström Foto: Ulf Sahlström (t.v.), Sami Uusitalo (t.h.), Jerker Olsson, Jonas Adler, Catarina Norén, Lars Haglund