Inspiration 1
En drömsk värld av papper Julie Wilkinson och Joy
anne Horscroft är den kreativa duon bakom de uttrycksfulla kreationerna från Makerie Studio. De skapar världar i papper inspirerade från fantasier och sagor. Deras hantverk har bland annat synts med varumärken som Gucci, Omega och Victoria Secret. Julie och Joy förvandlade sitt gemensamma intresse för papperskonst till ett gemensamt projekt. Tillsammans driver de Makerie Studio och skapar fantasifulla papperskreationer till varumärken som Dior, Mulberry och Nike för att nämna några. – Vi var båda fascinerade av 3D effekter för att det ger en taktil och levande känsla. Precis som en skulptur har olika dimensioner så lever även papper upp och får liv jämfört med något som gjorts i 2D. Vi älskar att uppleva ett 3D-verk jämfört med något som hänger platt på en vägg, säger Julie. Det började med vänskap Julie och Joy fann varandra på universitetet. Efteråt fortsatte vänskapen att blomstra och de började arbeta tillsammans. De skapade en magnifik påfågel i papper till butiken Shepherds Bookbinders i London. Påfågeln var inspirerad av boken The Great Omar som är en samling persiska dikter. Därefter skapade duon en skyltfönstervisning för den inspirerande butiken Fabriano. Efter det började ordrarna hitta in till Makerie Studio och under det första året var deras största kund ingen annan än Gucci. Gucci beställde först bara ett butiksfönster, men beställningen växte fort till nästan 30 olika skyltfönster. - Vi lärde oss att sätta ihop team och strukturera oss. Alla blev så involverade och vi är så glada över allas arbetsinsats som gav ett helt fantastiskt resultat, säger Julie. Artikeln är tidigare publicerad på bloggen Paper Passion by Arctic Paper. 36 Idag har det gått sju år sedan starten och kundlistan är imponerande. Det senaste samarbetet är Makerie Studios absolut största. Omega har beställt 100 julfönster. Julie och Joys konstnärliga frihet under processen varierar mycket från kund till kund. Med inspiration från sagornas värld –Vi älskar att skapa saker som människor inte har sett förut eller är vana att uppleva i det vardagliga livet. Vi får inspiration från vår fantasi och gamla sagor för att skapa ovanliga motiv. Omegas fönster fick inspiration från en tidigare design som vi skapat åt dem med en påfågel som hade ett urverk med kuggar och fjädrar, säger Julie. Julie fortsätter: –Våra uppdrag är enormt tidskrävande och vi har inte tid att ägna oss åt personliga projekt. Men samtidigt får vi en tidspress på oss som är en lyx för konstnärer, annars skulle det ta en miljon år att avsluta dem. Ofta är det våra personliga projekt som människor identifierar sig mest med.