Nolltretton 1
MODE MODENYHETER Från odling till färdigt plagg F
oto: Pressbild Kamma hem bästa frisyren Det finns enkla plastkammar för någon tia upp till exklusiva märken i äkta horn som går på en femhundring. Vilken sort du väljer påverkar också hur ditt hår slits. Kammar för att reda ut tovigt hår är något som använts länge av människan. Sveriges äldsta kam har hittats i Näs på Gotland. Den är från yngre stenåldern och tillverkad i ben. Med tiden har dock kammarna förfinats och idag finns många olika varianter. Olika sorters hår kräver olika kammar. För kort hår används oftast den traditionella herrkammen med lång rygg och korta tänder. Till afrohår används en speciell afrokam med få, men väldigt långa tänder. Till längre hår används olika sorters borstar. Många kammar är tvådelade där halva tandraden är glesare och andra halvan tätare för ökad funktionalitet. Det finns pinnkammar för tupering och fixering samt utredningskammar för vått eller torrt stylat hår. Den sistnämnda hjälper även till att fördela produkter jämt i håret från roten till toppen före styling. Precis som med alla andra produkter finns det även bra och dåliga kammar. Man kan köpa en kam för tio kronor på Skänninge marknad, och det är inte heller ovanligt att man får gratiskammar i olika reklamsammanhang eller som hotellgäst. Dessa är sällan särskilt bra, men kan i nödfall fylla sin funktion. Men det finns såklart även kvalitetskammar och de kan kosta ett par hundra kronor. Materialet kan göra stor skillnad. En bra kam kan exempelvis vara tillverkad av kolfiber som gör kammen fullständigt antistatisk. Det är vanligt med plastkammar, men många föredrar horn eller värmetålig hårdgummi. Andra viktiga egenskaper är rätt motstånd och rätt grad av flexibilitet. Rundade tänder och skarpa kanter skyddar håret från att brytas och dras vid användning.(TP) Betydelsefulla smycken som berättar en historia Edblad har släppt sin vårkollektion, som är en hyllning till mod. Ett mod som gör att vi låter nyfikenheten ta överhand och vågar lita på vår magkänsla. Inspirationen är hämtad från 1960-talet, en tid av personligt uttryck It-girls och bondbrudar. Formspråket är maximinimalistiskt och bjuder på både inslag från naturen och minnen från barndomen. Detta, tillsammans med en härlig mix av färger, skapar en kollektion som rymmer lika mycket humor som elegans. Stilen är djärv och uttrycksfull och här finns även en stark känsla av beständighet i form av betydelsefulla smycken som berättar en historia. En perfekt inramning för vårens alla firanden och fester, från Alla hjärtans dag till bröllop. Både att bära själv och att ge bort som present. (DL) Snart kommer Kappahls kunder enkelt kunna veta var och hur deras plagg är producerade – från odling till färdigsytt plagg – som en del i sin satsning på hållbarhet i alla led. Med verktyget blir det möjligt för kunderna att göra mer informerade och hållbara val och lättare se vad man får för pengarna. Den digitala plattformen TrusTrace ger Kappahl verktygen att på ett effektivt sätt hantera hållbarhetsdata för de cirka 40 miljoner plagg som säljs varje år. Spårning och mätning av datan kring plaggen, alltifrån var bomullen har odlats till var det är sytt, kommer att ske gradvis. Målet är att det 2025 är möjligt för kunderna att se alla led i tillverkningsprocessen för samtliga Kappahl-plagg. (DL) Vara sitt sanna jag KICKS har slutat retuschera allt egenproducerat bild- och filmmaterial för såväl bolagets reklamkampanjer som content som ett led att motverka orealistiska och osunda skönhetsideal. Beslutet går också helt i linje med KICKS varumärkesplattform More of You där skönhet handlar om att vara sitt sanna jag och våga visa det för världen. Vidare ställer de även krav på att influencers som de samarbetar med för bolagets räkning inte retuscherar sitt material. – Vi vill inspirera alla till att hitta sina egna uttryck för skönhet och hylla det som gör oss unika. Att då ta fram bildmaterial som kommunicerar orealistiska skönhetsideal går helt emot vårt varumärkeslöfte och våra värderingar, säger Carola Lundell, CMO på KICKS Group. (BN) HETAST JUST NU! 1.LIME & LJUSBLÅTT Limegrönt och ljusblått är vårens absoluta trendfärger – och som vårens metallfärg ser vi silver. 2. DENIM + DENIM = SANT Varje säsong har sin jeanstrend och i vår rör är det mycket jeans - dubbeldenim - man parar denim med denim. 3. WELCOME BACK MARY JANE En skoklassiker kommer tillbaka - Mary Jane-skon som med sin stabila klack och spänne över foten ger både höjd och säkerhet. 4. BENSIN I TANKEN Vårens trendiga skinnjackor för tankarna till motorvärlden. Här funkar allt som förknippas med fordon som tankas med bensin. 5. FICKOR PÅ ALLT Fickorna fullkomligen dominerar på vårens alla heta plagg – det är tydliga fickor på byxor (vanligast), jumpsuits, toppar, jackor... ja, på i stort sett allt som du bär på dig. 22 NOLLTRETTON Foto: Pressbild Foto: Carola Lundell / Pressbild Foto: Shutterstock Foto: Shutterstock