AMES 1
NÄRINGSLIV Det finns en risk att det skapas ett ”
A och B-lag” på arbetsplatsen när en del av medarbetarna tar till sig de nya digitala arbetssätten medan andra inte gör det. NÄRINGSLIVETS DIGITALA KLYFTA HAR FÖRDJUPATS UNDER CORONAPANDEMIN TEXT: ANNIKA WIHLBORG FOTO: PRESSBILD Små företag med låg digital mognad tvingas lägga onödig tid på allt från administration till affärsresor. Samtidigt riskerar man att missa nya intäktsströmmar och får svårare att konkurrera om arbetskraften. Det finns en digital klyfta mellan stora och små företag i Sverige, vilket påverkar företagens tillväxt, klimatavtryck och de anställdas välmående. Klyftan har dessutom fördjupats under Coronapandemin. Det framgår av Telias Digitala Index, en undersökning som i år genomförts för tredje gången. Enligt Telias Digitala Index, som årligen kartlägger hur långt svenska företag kommit med sin digitalisering, använder även många småföretag digitala verktyg som Teams och Zoom mer nu. Men det innebär inte att digitaliseringsgraden i resten av deras verksamhet har ökat. Att fler arbetat på distans och genomfört videomöten har bidragit till bilden att pandemin ökat digitaliseringen av företag, men det stämmer inte riktigt. – Vad som hänt är att vi flyttat över våra manuella rutiner till de digitala verktygen, utan att vi blir smartare i hur vi använder dem. Trots att tekniken blir mer tillgänglig, så minskar inte den digitala klyftan. Jag är särskilt bekymrad över att de mindre företagen oftare förblir lågdigitala, det kan komma att hämma tillväxten på sikt, säger Daniel Stark, affärsansvarig för små- och medel stora företag på Telia. De lågdigitala företagen är fortsatt många Han betonar vikten av att inspirera och stötta dessa företag att bli mer digitala genom att visa hur teknik och digitala arbetssätt kan lösa de där småsakerna som gör skillnad, allt från enklare administration till nöjdare kunder och helt nya intäkter. – Mer uppmuntrande i årets resultat är att företagsledningar blivit mer positiva till att investera i digitala lösningar och att kompetensutveckling av medarbetarna toppar önskelistan. Det visar på en ökad förståelse för att digitalisering handlar lika mycket om arbetssätt som teknik. Båda krävs för att bli högdigital, säger Daniel Stark. Telias Digitala Index visar att den digitala klyftan mellan små och stora företag vuxit under pandemin. Före pandemin räknades endast två av tio företag som högdigitala, det har ökat till nästan tre. Men de lågdigitala ligger dock på samma nivå som tidigare och till antalet har de bara minskat med nio procent under samma period. Det finns flera skäl till att många småföretag förblir lågdigitala, bland annat att man inte anser sig ha tid att ägna sig åt digitaliserings arbete och att man anser sig sakna tillräcklig kompetens för att inleda digitaliseringsresan på egen hand. Vi riskerar digitala A- och B-lag – Vi pratar sällan om den digitala klyftan som finns inom ett företag eller organisation. Det här är något som försvårar kunskapsöverföring och samarbete mellan medarbetare. Ett problem Daniel Stark är affärsansvarig för små- och medelstora företag på Telia. som tenderar att växa inom flertalet större organisationer. Risken är stor att det skapas ett ”A och B-lag” på arbetsplatsen när en del av medarbetarna tar till sig de nya digitala arbetssätten, medan andra inte gör det. En utveckling som i sin tur kan leda till att en skadlig ”vi och dom”-känsla sprider sig internt, vilket i sin tur påverkar såväl hur vi mår, engagemanget för arbetsuppgifterna och i slutändan även lönsamheten, avslutar Daniel Stark. ® 28