AMES 1
KRÖNIKA MATRESTER I TANKEN LYFTER KLM:S HÅLLBARHE
TSARBETE KLM har med sitt hållbarhetsarbete legat i toppskiktet bland världens företag, i över 15 år, enligt Dow Jones Sustainability Index. Pandemins eko nomiska effekter har inte förändrat KLM:s ambitioner. Man beställde nyligen 100 stycken Airbus 320-neo med option att köpa ytterligare 60. Flygplanet ska förnya bolagets flygplansflotta inom Europa. Förutom att de generellt är billigare i drift minskas bränsleförbrukningen med 15 procent vilket i sin tur minskar utsläppet av Co2. De är dessutom 50 procent tystare. KLM:s bygger sitt miljömässiga hållbarhetsarbete på tre saker: nya och mer bränslesnåla flygplan, effektivare drift och hållbart biobränsle i tanken. Genom dessa åtgärder är målet att vara helt fossilfria till 2050 och ha minskat sina Co2-utsläpp med 50 procent per passagerarkilometer till 2030. Samtidigt kommer ny teknik, till exempel eldrift för mindre flygmaskiner och kortare sträckor, vätgas för större flygplan och längre sträckor. Med hållbart biobränsle menas restprodukter exempelvis från livsmedelsindustrin och skogen. Det tillverkas på ett fåtal fabriker i världen idag, till exempel i Los Angeles och i Finland. Det byggs även en fabrik i Neder länderna där KLM är en av intressenterna, den kommer vara klar 2025. Produktionen är dock alldeles för liten vilket gör bränslet mångdubbelt dyrare är vanligt flygfotogen. Det är det klassiska, hönan-ägget problemet. KLM har därför skapat ”KLM Corporate SAF Programme” där företag kan bidra till att mer hållbart bränsle kan köpas in och därmed öka produktionen. Den första resebyrån i norra Europa som investerar i hållbart flygbränsle i samarbete med KLM finns i vår egen region – Tranås Resebyrå. Ytterligare företag i regionen är också på väg in i projektet. Intresserad? Kontakta Sabina Söderqvist, Key Account Manager för KLM i vår region. Att ett fåtal flygbolag vidtar dessa åtgärder räcker inte. Att sticka ner huvudet i sanden och hoppas att andra ska lösa problemet bidrar heller inte till att rädda vår planet. Att helt sluta flyga är inte ett realistiskt alternativ. Det skulle få andra effekter som skulle drabba internationell handel, turism och hjälparbete som är livsviktigt för många länder. Därför är det viktigt att även vi resenärer tar vårt ansvar. När du måste flyga – gynna de flygbolag som är transparanta kring sitt hållbarhetsarbete och investerar oerhörda summor för att minska sina utsläpp. Då måste till slut andra följa efter och bli bättre. Det handlar inte om vem som är bäst här, alla måste bli bäst. Från den 10:e januari inkluderar KLM en liten del hållbart flygbränsle i sina biljetter, men det behövs mer. Fyll i den lilla rutan när du bokar din resa och bidra till inköp av hållbart flygbränsle eller klimatkompensera. Att klimatkompensera är ingen långsiktig lösning men pengarna går bland annat till skogsplanteringsprojektet ”CO2OL Tropical Mix” i Panama. Hittills har projektet planterat över 7,5 miljoner träd och 15 hotade arter har återvänt till skogarna. Alla måste ta sitt ansvar för att minska de fossila utsläppen, inte minst flygindustrin. Därför känns det extra bra att vi har just KLM som aktör i vår region, som inte smiter undan sitt ansvar utan enträget arbetar med alla detaljer för att vi även i framtiden ska kunna göra affärer, turista eller åka och hälsa på nära och kära i en annan del av världen. Camilla Lejon, VD Linköping City Airport AB 40 Camilla Lejon, VD Linköping City Airport AB