AMES 1
KRÖNIKA Elisabeth Wedenberg Advokat Maminza Advok
atbyrå AB HEDA SECURITY GARANTI OCH ANSVAR SAMMA LIKA ELLER ÄNDOCK EN VISS SKILLNAD? Ett vanligt misstag som jag ser i olika affärssammanhang är att man blandat ihop termen ”garanti” med ett avtalat eller lagstadgat ansvar för utfört arbete. Detta är inte samma sak och det är därtill viktigt att skilja på garanti och annat ansvar på grund av att det ställs olika krav på bevisning vid fall att tvist uppstår. När man vi utförande av olika tjänster mellan näringsidkare ska bedöma om det anses vara ett fel eller en brist i utfört arbete, utgår man ifrån den tidpunkt då arbetet överlämnades till kunden (inom juridiken benämner vi det risk övergången). Fel eller brister som föreligger vid riskövergången ansvarar i regel entreprenören för dvs utföraren av tjänsten. Det åligger dock kunden att kunna visa att felet eller bristen fanns vid riskövergången för att entreprenören ska ansvara. Är det dock så att entreprenören har lämnat en garanti under viss tid förutsätts att alla fel eller brister som visar sig under garantitiden ha förelagt redan vid riskövergången. Detta underlättar för kunden som då inte behöver bevisa att felet förelåg vid riskövergången om det är så att felet uppkom under garantitiden. Det finns därför anledning att vara noga med att skilja på om du som entreprenör lämnar en garanti (förmånligt för kunden) jämte ditt ansvar under avtal/lag där du givetvis tar ansvar för att ditt arbete är korrekt utfört. Hur avgörs då vad som är en fel eller brist? Det första är givetvis vad som avtalats mellan parterna. Finns det i avtalet specificerat hur ett arbete ska vara utfört (av viss kvalitet och utifrån vissa krav) gäller detta; avviker arbetena från vad som avtalats är arbetena behäftade med fel eller brist. Använder du som entreprenör med standardavtal inom AB-familjen är det däri upptaget att arbeten ska utföras fackmässigt (vilket i sig kan ge upphov till diskussioner om vad som kan anses vara fackmässigt). Likaså gäller i förhållande till konsumenter (enligt konsumenttjänstlagen) att arbete ska vara fackmässigt utfört. Kom ihåg att det för dig som entreprenör som säljer dina tjänster till icke-konsumenter inte finns någon generell tjänstelag, varför det är viktigt att avtala om vad som gäller STÄNGER UT OCH IN STÄNGER IN (eller använda sig av befintliga standardavtal) för att undvika att hamna i en situation där det inte finns något stöd kring vad felbedömningen ska grunda sig på. Sammanfattningsvis gäller således grovt schematiskt mellan näringsidkare: fel eller brist föreligger om arbetena avviker från var parterna avtalat och/eller vad lagen stadgar. Entreprenören ansvarar för fel och brister som omfattas av garantier. För andra fel eller brister ansvarar entreprenören om kunden kunnat bevisa att fel/brist fanns vid riskövergången. Frågeställningar kopplat till fel/brist och ansvar är komplexa och kräver sin analys varför man alltid bör rådfråga en advokat tidigt i den eventuella osämjan. ® GILLA OSS PÅ FACEBOOK! facebook.com/affarsstadenlinkoping 34