Kreativa platser 1
Ett nytt sätt att fördela bidrag Uppdraget och sa
tsningen har gett Kulturrådet en möjlighet att undersöka nya former för vår bidragsgivning. Som statlig myndighet är vårt uppdrag att fördela och följa upp bidrag till olika former av kulturuttryck, för att alla ska kunna ta del av konst och kultur av hög kvalitet. Bidraget Kreativa platser skiljer sig från våra övriga bidrag, bland annat genom att det både riktar sig till ideella och professionella utövare och har ett tydligt lärandeperspektiv samt ett lokalt fokus. Kontinuerlig dialog har lett till ökat lärande När vi under hösten 2015 skulle förbereda Kreativa platser var det viktigt att ha dialog med andra nationella bidragsgivande myndigheter och organisationer. Vi inledde därför samtal med Arvsfonden, MUCF, och Postkodstiftelsen som alla tre hade lång erfarenhet av att arbeta med bidragsgivning i gränslandet mellan demokrati och kultur. Det var också viktigt att samtala med verksamheter som hade erfarenheter av att arbeta med ett tydligt medborgarfokus i det lokala samhället. Därför bjöd vi in ett antal nationella paraplyorganisationer till dialog bland annat Biblioteksföreningen, Folkets Hus och Parker, Kulturskolerådet, Riksidrottsförbundet, Rädda Barnen, Sveriges Museer, och Studieförbunden. Vi har även samlat lokala organisationer, föreningar och eldsjälar för att diskutera och identifiera behov och förankra uppdraget hos de som verkar lokalt. I de samtal som skedde inom ramen för Kreativa platser fann vi ett gemensamt behov av att lyfta frågor om hur man kan arbeta med bidragsgivning för att nå nya grupper. Det ledde till bildandet av en ”frukostklubb” där Arvsfonden, Delegationen mot segregation, Kulturrådet, MUCF och Postkodstiftelsen, regelbundet träffas för att utbyta erfarenheter om frågor som berör våra verksamheter som exempelvis kommunikation och uppföljning. Dessa nätverksträffar har varit värdefulla för Kulturrådet. Tillit och styrning har kompletterat varandra Delaktighet och tillit har varit viktiga utgångspunkter för satsningen. Kulturrådet har utgått från att kompetens, kulturutövare och engagerande verksamheter finns lokalt och att de boende i området därför ska vara med som projektägare, kulturutövare och publik. Vi menar att det är de sökande som har kunskap om behoven på platsen, vilket har gjort att vi varit öppna för att projekten utvecklas och förändras under arbetets gång. I ansökningskriterierna finns dock några tvingande element, till exempel att projekten måste söka bidraget i form av ett jämbördigt partnerskap som består av minst tre organisationer, eftersom vi anser att samverkan är en förutsättning för långsiktighet. Ett villkor har också varit att en av de samverkande organisationerna ska vara en kulturaktör och en ska vara en lokal aktör. Detta sammanför olika kompetenser, perspektiv och nätverk och förhoppningsvis uppmuntrar projektet till nya arbetssätt för att öka deltagande och engagemang. Bidragsprocessen förtydligades och förenklades I uppdraget finns ett uttalat önskemål att bidraget ska kunna sökas av parter som inte är vana vid att söka bidrag. Vi har därför arbetat med kommunikation för att nå ut utanför vårt befintliga nätverk. Inför den första utlysningen av bidraget 2016 anordnade vi 25 informationsträffar på olika platser i landet tillsammans med regionerna. Vi besökte Borlänge, Borås, Karlstad, Göteborg, Helsingborg, Malmö, Stockholm, Umeå, och Visby. De lokala träffarna var öppna för allmänheten men vi skickade riktade inbjudningar till verksamheter och föreningar inom och utanför kulturområdet. Vi tog också fram en guide för sökande, som beskrev bidraget och ansökningsprocessen. Guiden innehöll bland annat tips på frågor som verksamheterna inom det tilltänkta partnerskapet kunde ställa till varandra. Vi tog även fram informationsblad om bidraget som översattes till de 20 vanligaste språken i Sverige samt de fem nationella minoritetsspråken. Det var viktigt att nå så många som möjligt Viktiga delar av kommunikationen har varit uppsökande arbete, det fysiska mötet och att använda ett öppet och inkluderande språk. En annan del har varit att jobba med rörlig bild och storytelling. Visualisering genom personliga berättelser är ett kraftfullt verktyg för att förmedla berättelsen om Kreativa platser. Projekten ser olika ut men med dessa ögonblicksporträtt ges en helhetsbild av vad satsningen är. Vi har tagit fram 14 korta filmer om projekten i satsningen samt filmer från uppstartsträffen och återträffen. Dessa finns på Kulturrådets Youtubekanal. 11