Kreativa platser 1
Några röster om arbetet med Kreativa platser Kons
tnärlig kvalitet och hållbar förändring Som sakkunnig i Kreativa platser har Anna Lyrevik bedömt de inkomna ansökningarna utifrån sin erfarenhet från konst och kulturområdet. Hon inledde sin yrkesbana som dansare och arbetar idag som dekan på konstnärliga fakulteten vid Lunds universitet. Hur ser du på begreppen konstnärlighet och kvalitet i en sån här satsning? – Det är i mötet mellan de som inte är professionella och det mångbottnade i de olika konstarterna som det viktiga sker. Det brukar finnas en lekfullhet som gör att människor går in i projekten på ett lite annat sätt och det kan öppna upp för alla möjliga andra saker också. Då är det inte bara det rent konstnärliga, utan det handlar snarare om ett förhållningssätt och en blick på saker och ting som till exempel kan göra att deltagarnas engagemang, tillit, lust och hur man delar med sig av sig själv och sina erfarenheter i projektet ökar eller tar annorlunda vägar. Det kan handla om självförtroende, hopp och om att våga drömma, eller om nya perspektiv på samhället, sig själv eller livet. Vad tänkte du om satsningen Kreativa platser när du blev sakkunnig? – När jag blev sakkunnig i satsningen tänkte jag att det är en väldig utmaning helt enkelt, för det är så många faktorer som ska spela in. Man ska skapa en bredd och engagemang plus att det ska vara en konstnärlig utveckling. Det är ingen lätt kombination. ”Det är i mötet mellan de som inte är professionella och det mångbottnade i de olika konstarterna som det viktiga sker” Vad gör kombinationen svår? – Dels att nå ut med satsningen, så att de som verkligen kan göra skillnad ser och förstår och vill söka. Det krävs flera parter i ansökan, det är rätt mycket förberedelse. De som är vana vid att söka pengar i kultursektorn är bra på det, men då är de hyfsat etablerade. Här ville man in i områden där det inte i så hög grad fanns etablerade kulturutövare och som inte har den sortens resurser. Sen är det kombinationen med att både vilja ha hög konstnärlig kvalitet och social förbättring, ett omskapande, i de här områdena. Det är ingen lätt kombination det heller. Det är inte jättemånga av alla konstnärligt aktiva som väljer, tycker om och gör ett bra jobb i den här sortens sociala utmaningar. Och för att man ska lyckas ska man gilla det. – För det mesta brukar den här sortens satsningar behöva växa underifrån om de ska lyckas. All sorts hållbar förändring behöver nog komma underifrån, utifrån ett eget engagemang och drivkraft, inte bara för att det råkar finnas pengar. För det handlar om helhjärtat engagemang för att få till förändring och det behöver vara långsiktigt. 33