Kreativa platser 1
Lärande i fokus Kreativa platser skiljer sig från
många andra bidrag inom Kulturrådets verksamhet på grund av sitt tydliga invånarfokus. Det har därför varit viktigt att ha ett lärande förhållningssätt gentemot projekten och att inte bara synliggöra slutresultat utan även utveckling och process, lärdomar och utmaningar. Detta har vi gjort genom att dels utveckla vår uppföljning av bidraget till att omfatta en mer kvalitativ uppföljning av projektens verksamhet i syfte att ta till vara på erfarenheter från projektens genomförande. Dels genom att skapa utrymme för erfarenhetsutbyte mellan projekten. Att tidigt identifiera gemensamma svårigheter i projekten har dessutom gett oss möjligheter att anpassa satsningen och på så sätt kunna justera genomförandet. Vårt mål har varit att den samlade erfarenheten av satsningens olika delar ska tas tillvara och leda till utveckling för både projekten och vår egen verksamhet. Uppföljningen ska bidra till ökat lärande Inom Kreativa platser har vi provat olika sätt att utveckla uppföljningen av bidraget. Uppföljningen av myndighetens övriga bidrag sker främst genom att den sökande redovisar vad bidragsmedlen har gått till i en redovisningsblankett. För Kreativa platser har det sett annorlunda ut. Efter den första fördelningen 2016 tillsattes en styrgrupp för uppföljning. Den bestod av personer som är involverade i sju av de projekt som beviljats bidrag samt Kulturrådets utredare. Urvalet av medlemmar skedde utifrån projektdeltagares intresse, men sammansättningen representerade också projektens geografiska spridning, storlek och konstnärlig inriktning. Vi eftersträvade att personerna i gruppen skulle ha varierande erfarenheter och representera olika kunskapsområden. Styrgruppens uppgift var att bidra med perspektiv på vad som är intressant och möjligt att följa upp. Detta resulterade i en samling av frågor om delaktighet, samverkan, resurser samt kunskap och erfarenhetsutbyte. Samtidigt skalades den ordinarie redovisningsblanketten ner så att den bara innehöll några övergripande frågor om verksamheten och ekonomisk uppföljning. Exempel på uppgifter som vi efterfrågade var en kortfattad beskrivning av verksamheten under året, jämställdhets och jämlikhetsvariabler, målgrupper som projekten riktat sig till samt fördelningen mellan intäkter och kostnader. De frågor som diskuterats i styrgruppen skickades ut till projektledarna i början av 2018 i form av en enkät. Syftet var att få en bild av arbetet med projekten, vilka utmaningar och framgångsfaktorer projekten stött på och hur de valt att arbeta vidare med dessa. Enkäten var fristående från den ordinarie redovisningen av bidragsmedlen och projekten fick ett större utrymme för en kvalitativ redogörelse. En analys av materialet finns i den redovisning vi lämnade in till Kulturdepartementet den 1 mars 2018. Den gav oss en bra första inblick i projektens verksamhet samt vilka utmaningar de stod inför. Enkätsvaren låg även till grund för en utveckling av frågorna i redovisningsblanketten för 2017. För 2018 års bidrag har vi dessutom, och med inspiration från ett av projektens egeninitierade interna uppföljning, skickat ut ett formulär i samband med beslut om bidrag, där projekten ska ange aktiviteter och antal deltagare. Det ger oss en djupare förståelse för och inblick i vilka målgrupper projekten når. Möten som metod Kulturrådet har inspirerats av Arts Council Englands strategiska program Creative people and places. (Programmet samt dess utbyte med oss beskrivs mer utförligt längre fram i denna rapport.) Creative people and places framgång kan bland annat kopplas till deras metod action learning. Metoden bygger på ett kontinuerligt erfarenhetsutbyte och en kunskapsöverföring mellan olika projekt, där framgångar och fungerande metoder såväl som utmaningar och ”worst practice” delas. Projekten följs av oberoende utvärderare, och Arts Council England samlar löpande in erfarenheter som sedan sprids inom den egna organisationen och externt. Kulturrådet har eftersträvat en liknande struktur för Kreativa platser. Vi har bland annat arrangerat ett antal träffar under åren för att uppmuntra till erfarenhetsutbyte, inspiration och nätverkande mellan projekten. Uppstartsträff Kort efter att de första 27 bidragen hade beviljats stöd bjöd Kulturrådet in projekten till en nationell uppstartsträff som arrangerades i samarbete med Riksteatern. Den 2–3 februari 2017 samlades tre representanter från respektive projekt på Unga Klara i Stockholm. 23