Kreativa platser 1
En oförglömlig historia Texten baseras på intervj
uer med projektledaren Nina Trollvige och projektdeltagaren Claudia Turilow. En musikal som speglar den romska historien och nutid Projektet En oförglömlig historia belyser romers historia, utifrån romska personers egna röster. Projektet startades av föreningen Trajosko Drom i Bergsjön, Göteborg, som i samband med utlysningen av Kreativa platser såg en möjlighet att göra någonting för de boende i Bergsjön. ”En oförglömlig historia är ett projekt där romer och boende i Bergsjön har fått möjlighet att själva utveckla en projektidé, som är av väldigt djup betydelse för deltagarna”, förklarar projektledaren Nina Trollvige. Projektet har resulterat i en musikal som speglar den romska resan från Indien för tusen år sedan fram till dagens förorter. En utgångspunkt för projektet var att deltagarna skulle lära känna sin egen historia för att bevara och sprida den vidare och vara stolta över sin identitet. Projektdeltagarna intervjuade äldre personer om deras livsberättelser, som blev underlag till musikalen. Deltagaren Claudia Turilow är 20 år och har intervjuat sin mamma, pappa, mormor och farfar: ”Jag tycker det är jätteviktigt att kunna min historia, så det har varit intressant att kunna ta del av den här processen.” Musikalen skapar en förståelse för och ökad kunskap om romernas livssituation, både för romerna själva och för övriga samhället, förklarar Nina Trollvige. ”Målet är att romska unga har en plats i samhället. Att de får hopp och framtidstro och känner att de har samma förutsättningar som andra. Det är en lång väg att gå.” Att ta steget ut på den offentliga arenan Musikalen En oförglömlig historia hade premiär den 17 november 2018 på Stora Teatern i Göteborg inför en fullsatt publik och turnerar nu vidare till Malmö och Stockholm. Att premiären skedde i ett centralt ”finrum” var betydelsefullt för deltagarna, säger Nina Trollvige. ”Det var en känsla av: ’wow, vi kan vara här på scen och inta de här salongerna!’ Det var väldigt starkt för många och det har också knutit samman kulturinstitutionerna med den romska gruppen.” Nina Trollvige berättar att klivet ut på den offentliga arenan var stort och inte så enkelt för deltagarna: ”Man är jättestolt när man umgås i interna sammanhang, men i andra sammanhang har man lärt sig att dölja att man är rom. Man vill vara med i aktiviteterna som vi anordnar, men inte uppe på scen. Man låtsas ofta att man är från ett annat land. Det är ju så, romer är ofta längst ner på skalan. Det innebär att du låtsas att du är invandrare från vilket land som helst, även om du kanske har bott i Sverige i många generationer, ett halvt årtusende, så låtsas du hellre. Många är rädda för att avslöja, så det är ett problem.” Att hitta sina arbetsformer utifrån platsens förutsättningar ”Ofta är det så att kulturorganisationer kommer utifrån och ska göra saker. Det har inte vi, utan vi driver själva. Här är vi självständiga”, säger Nina Trollvige. En oförglömlig historia har utvecklat former för att jobba utifrån de lokala förutsättningarna. En utmaning för projektet har varit samarbeten med professionella aktörer som inte är från området, förklarar Nina Trollvige. ”När folk kommer utifrån, då blir det för mycket för dem. Vi jobbar verkligen så annorlunda och det är inte många som klarar av det.” Nina Trollvige identifierar tre metoder som hon menar är avgörande för ett lyckat projekt. Först och främst måste projektet drivas av målgruppen själva, annars går det inte. För det andra är det viktigt att söka upp bra allierade; erfarna kulturutövare som kommer utifrån måste kunna anpassa sig till platsens villkor och förutsättningar. För det tredje behövs tolerans för deltagarnas livssituation, menar Nina Trollvige. ”Man måste vara generös med tid och resurser och ge vad de behöver på alla sätt och vis tills de blir självgående. Man måste ha is i magen, ta ett djupt andetag och låta folk komma och gå lite. Inte vara för strikt och absolut inte vara rigid. Det tror jag är jätteviktigt.” 36