Kreativa platser 1
Några röster om arbetet med Kreativa platser Dela
ktighet på riktigt Som sakkunnig i Kreativa platser har Ihsan Kellecioglu bedömt de inkomna ansökningarna och bidragit med sin erfarenhet av frågor som rör ungdomsinflytande och lokal demokrati. I dag arbetar han vid Delegationen mot segregation. Tidigare var han nationell samordnare för Rädda barnens satsning På lika villkor. Hur läste du ansökningarna utifrån ett delaktighetsperspektiv? – Jag hade ett väldigt kritiskt öga och är inte den som köper fina ord. Allt handlar om hur man använder pengarna. Är det ett sätt att få ut pengarna till det projekt som skriver bäst ansökan? Eller gör man en grundlig undersökning, oavsett hur bra ansökan de skriver? Har de ett lokalt arbete, lokal förankring, en idé om att kunna utveckla området och inte bara sitt projekt? – Det sker en intressant utveckling. Det dyker upp en ny ungdomsgeneration som säger ifrån och som inte låter de stora traditionella aktörerna spela ut dem, som de kanske kunde göra med den förra generationen. Nya organisationer, föreningar, rörelser i de här områdena kliver fram och säger: ”Ni kan inte bara göra som ni vill, vi vill också vara med och äga vår process, äga vårt projekt, äga vår berättelse om vårt område.” Det uppstår en krock med det traditionella föreningslivet och den dynamiken tycker jag har varit väldigt intressant i Kreativa platser. De som har jobbat ideellt har för första gången fått medel att kunna anställa folk, jobba lite mer långsiktigt med lite mindre stress. Och ungdomarna är själva delaktiga i projektidén och kommer inte in i efterhand när man har fått pengarna. ”Om vi ska skapa ett mer hållbart samhälle, ett samhälle som på något sätt håller ihop, så behöver de människor som kanske inte har en naturlig röst få en röst” Varför är delaktighet så viktigt? – Om vi ska skapa ett mer hållbart samhälle, ett samhälle som på något sätt håller ihop, så behöver de människor som kanske inte har en naturlig röst i samhället att få en röst. Vi kan bygga hur många projekt som helst, vi kan bygga jättefina verksamheter i ett, två, tre år, men till slut kan vi inte göra den förändring som behövs. Jag brukar säga att jag kan göra en fantastisk verksamhet, jag kan stå på konferenser och prata om den verksamheten – men på vilka sätt skapade den skillnad på riktigt? Ditt projekt ska inte utveckla området. Du ska skapa förutsättningar för att den här målgruppen du arbetar med ska utveckla sitt område. 30