Kreativa platser 1
Livet Bitch! Texten baseras på intervjuer med pro
jektledaren Grete Havnesköld och projektdeltagaren Marianne Mikhaeil. Scenkonst utifrån tjejers perspektiv Projektet Livet Bitch! är sin egen norm, en konstnärlig plattform och en social rörelse i Södertälje där unga tjejer och kvinnor i åldrarna 13–25 år kan uttrycka sig och hitta gemenskap bortom kulturella, religiösa och etniska skillnader. Projektets vision är att höja unga kvinnors status, på scenen, i staden och i Sverige. De har både en öppen verksamhet i sin studio och en uppsökande verksamhet i Södertäljes miljonprogramsområden där de inspirerar tjejer i deras egna sammanhang. I november 2017 hade föreställningen Dom där tjejerna premiär, som bygger på unga tjejers tankar om makt och maktlöshet i Södertälje, och i oktober 2019 är det premiär för en ny föreställning på temat kropp, som handlar om frågor som berör sexualitet, religion, kultur och heder. Utforskar de olika världarna som tjejer i Södertälje lever i ”Det finns många perspektiv i Södertälje och det är det som vi baserat hela Livet Bitch! på. Utmaningen skulle jag säga är att alla inte har samma plats i staden”, förklarar Grete Havnesköld och fortsätter: ”Det är svårt att nå våra mål, att alla tjejer ska få den plats i kulturlivet de förtjänar på grund av omständigheterna som råder i staden.” Arbetsprocessen tar avstamp i tjejernas egna berättelser och upplevelser, som de sedan gör föreställningar utifrån. Projektdeltagaren Marianne Mikhaeil är 16 år och beskriver sin rollkaraktär: ”Jag och många andra tjejer har haft samma problem som den här rollen har haft och det gjorde det mycket enklare att kunna spela henne. Då är det inte bara min berättelse, alltså det är många tjejer runt om i Södertälje som har haft samma berättelse som mig.” Livet Bitch! har en egen studio som utgör själva hjärtat i manus och researcharbetet. Genom att prata om jobbiga ämnen kan tjejerna uppleva sig stärkta och medvetna om sig själva och sin verklighet: ”Det är så vi jobbar, att man tittar på sig själv och sitt liv utifrån ett kritiskt förhållningssätt eller att man ska förstå vilken kontext man lever i”, förklarar Grete Havnesköld. Generationsöverskridande samverkan ”Vi vill höja statusen på unga tjejers kulturutövning och då vill vi att det ska vara en väldigt hög nivå på slutresultatet som tjejerna står på scen med”, berättar Grete Havnesköld. Livet Bitch! har ett konstnärligt samarbete med både professionella aktörer utifrån och med lokala aktörer. Från början var tanken att byta det konstnärliga teamet inför varje produktion, men eftersom relationerna de jobbat fram under processen utgör grunden för trygghet och är en styrka i gruppen valde de i slutändan att utgå från samma konstnärliga team. En viktig lokal samarbetspart för projektet är musikföreningen Mezzopotelge, som står för musiken på föreställningarna – både komposition och liveframträdande. Grete Havnesköld berättar om betydelsen av samarbetet med Mezzopotelge: ”När unga män i publiken ser ett gäng äldre män på scenen tillsammans med den kraftfulla feministiska föreställningen, blir det svårt att avfärda Livet Bitch! Det kan ju också låta deppigt, att män måste legitimera någonting som kvinnor gör. Men samtidigt måste man också gräva där man står. När Mezzopotelge finns med på scen och backar det här, så funkar det. De har aldrig försökt rucka på vår vision eller försökt hämma någonting. De är bara med och backar upp det. Det tror jag också gör en stor förändring i staden, att många är med i samarbetet.” En egen scen Livet Bitch! har arbetat för långsiktighet sedan starten av Kreativa platser och har nu etablerat en position i Södertälje, förklarar Grete Havnesköld. De har ett visionärt mål och ett organisatoriskt mål. Det visionära målet är att tjejer i Södertälje ska uppleva att de har en plats i kulturlivet. Det organisatoriska målet är att bli en egen verksamhet, med en egen scen. ”De hänger ihop, vi kommer inte nå visionen om vi inte har en stabil grund att stå på.” 52