KIA 1
Iza Härdelin från Kia Cycling Team är en av Sveri
ges mest lovande mountainbikecyklister. filhållningsassistenter som gränsar till självkörning? Kameror på backspeglarna som visar döda vinkeln i instrumentklustret när man blinkar? Listan kan göras lång, men även om det nog är själva anledningen till trivseln så är utrustningen inget unikt för Kia Sorento. Det unika är själva prisbilden för hela paketet. I sitt allra lyxigaste utförande kostar denna sjusitsiga bil strax över halvmiljonen. Även instegsmodellen kommer med en generös standardutrustning till ett pris som få kan matcha. Dessutom har man höjt designnivån rejält från serie två. Redan serie tre fick Kias nya mjuka formspråk men serie fyra är elegant på ett helt nytt sätt. När man tittar in i bilen möts man av ett digitalt instrumentkluster som kan ändra utseende beroende på körläge. Stor pekskärm på mittkonsolen, en växelpuck med korderat grepp, vippreglage i aluminium och futuristiska ventilationsutblås tillsammans med den läckra bakgrundsbelysningen i aluminiumpanelen ger ett sofistikerat intryck. Utsidan av bilen lyser av självförtroende med skarpa linjer som ger bilen ett bredare och sportigare utseende. Den är visserligen bara tio millimeter längre än föregångaren men överhängen fram och bak är kortare, vilket ger ett 35 millimeter länge axelavstånd som betalar sig i form av ökade innerutrymmen. KIA STORY 2 2020 17 Panoramaglastaket (tillval) förstärker rymdkänslan i den redan luftiga kupén.