KIA 1
INNOVATION Kia utvecklar framtida metoder som ska
minimera risken för smittspridning. Pandemisäkra bilar När coronakrisen är över kommer världen att ha förändrats. Bilarna också. Inom Kia Motors arbetar man redan med framtidens utmaningar. C 34 oronapandemin och den nya värld som den för med sig har skapat nya utmaningar för hela fordonsindustrin. Ännu vet naturligtvis ingen exakt hur, men över hela världen kommer våra vanor, behov och önskemål när det gäller vårt resande att förändras. – Covid-19 kommer att ha stor påverkan på hur vi designar våra bilar i framtiden, konstaterade Kia Motors designchef Karim Habib. Redan tidigare har det talats om att framtidens bilägande blir annorlunda, med bilpooler och bildelningstjänster som vanliga inslag i den allt snabbare växande delningsekonomin. NU STÄLLS OCKSÅ frågan hur ska man minimera risken för smittspridning i en bil som kanske används av flera hushåll och familjer för att framtidens resenärer ska känna sig trygga i en värld som härjats av virus. – Det är sådant vi redan börjat diskutera. Kan vi ha ”virusavstötande” material i bilarnas interiörer? Kan vi använda temperatur eller ultraviolett ljus för att döda virus och bakterier och desinficera kupén, säger Karim Habib. Inom bilindustrin funderar man också på nya material att använda för de ytor som förare och passagerare ofta tar i, som dörrhandtag, ratt, tryckknappar och spakar. Ett sådant material är koppar, som har desinficerande egenskaper. VI KOMMER OCKSÅ att se nya material i bilsätenas klädslar, som i allt större utsträckning blir tvätt- och utbytbara. Synen på kollektivtrafik lär också ha förändrats efter coronakrisen. Pandemin kan mycket väl komma att påskynda utvecklingen av mindre bussar eller liknande fordon för allmänna transporter i städerna. Men det är långt ifrån säkert. – Pandemin har förändrat vårt sätt att leva de senaste månaderna, men också hur vi kommer att leva våra liv framöver och vad det i sin tur betyder för framtida bilar. Just nu arbetar vi för att öka vår förståelse för vad allt det här kan innebära. Och då inte bara vilken typ av bilar vi kommer att köra utan också hur vi ska designa dem. – Vi kommer att tala med psykologer och antropologer för att verkligen försöka förstå hur människor kan komma att tänka i framtiden, säger Karim Habib. MARTIN ENGQVIST KIA STORY 2 2020