KIA 1
Kia toppar kvalitetsindex - igen FÖR SJÄTTE ÅRET
I RAD toppar Kia det amerikanska undersökningsföretaget J.D. Powers lista över bilmärken med bäst kvalitet. Bilarna från Kia noterar minst antal fel inom de första 90 dagarna av ägandet. Listan bygger på svar från 87 282 respondenter och innefattar 250 fordonsmodeller. Kia placerar sig också i topp bland de bilmärken som drabbas av lägst antal maskinskador. Detta enligt Länsförsäkringars maskinskaderapport, där Kia har näst lägst skadefrekvens. GRATTIS! JOHAN AFTÉN, vd Aftén Bil Du blev utsedd till Årets ledare vid Motorgalan i höstas. Hur känns det? – Jag är väldigt stolt och väldigt överrumplad. Motiveringen lyder: ”Med ett passionerat och synligt ledarskap, präglat av fokus på affärsmodeller och tydliga målsättningar, har personen blivit en förebild för många inom branschen. Det är någon som också har ett genuint förtroende för sina medarbetare”. Känner du igen dig? – Ja, det är i alla fall så jag vill vara som företagsledare. Människor måste få vara delaktiga om de ska kunna göra ett bra jobb. Det är bara genom att samarbeta som vi kan bli riktigt bra. Har coronapandemin påverkat ditt ledarskap? – Det fanns ju en del oro speciellt i början för att det skulle bli uppsägningar. Men jag var tydlig med att jag skulle göra mitt yttersta för att ha alla kvar. Men också med att vi skulle behöva anpassa oss till de nya förhållandena, till exempel genom att erbjuda hemleverans och liknande. Den här perioden har gått över förväntan, speciellt Kia har sålt fantastiskt bra. 2019 GRATTIS ! CAROLINE JÄDERSTEN, servicerådgivare Turebergs Bilcenter Caroline utsågs till Årets Servicerådgivare 2019 på Motorgalan. – Jag är både stolt och glad över utmärkelsen. Det är roligt att bli uppmärksammad för att man alltid gör det där lilla extra för kunderna, säger hon. Du som bor i trakterna kring Upplands Väsby har kanske träffat Caroline när du lämnat in din Kia för service eller hämtat ut en ny bil. Som servicerådgivare är KIA STORY 2 2020 det hennes uppgift att ta emot kunder och vara en länk mellan dem och verkstaden. – Jag ska se till att kunderna får all hjälp de behöver och svar på sina frågor. Mitt mål är att alla som går härifrån ska vara så nöjda att de vill komma tillbaka igen. Efter utmärkelsen har hon fått många grattis och glada tillrop. Inte bara internt utan också från kunder, något som värmer extra mycket. Nästa gång Årets Servicerådgivare ska koras kommer Caroline Jädersten vara med och utse kandidaterna. Hon om någon vet vad som krävs. Motorgalan är bilbranschens egen Oscarsgala och anordnas årligen av branschtidningen Motormagasinet. 7 MIKAEL GUSTAVSEN MIKAEL GUSTAVSEN