AMES 1
KRÖNIKA Robert Wallin Bitr. regionchef Företagarn
a Östergötland HÅLLBARHETSFRÅGORNA ÄR PRIORITERADE BLAND SVERIGES SMÅFÖRETAGARE När gemene man tar ansvar i hållbarhetsfrågan tror jag att det handlar mycket om att källsortera, minska sitt bilåkande eller växla över till elbil, äta mer varierad kost för att minska köttkonsumtion, släcka lamporna när man lämnar ett rum, sätta solceller på taket och mycket mer. Ofta blir det störst fokus på miljöperspektivet vilket självklart är en viktig del i hållbarhetsfrågan men en aning enkelriktat eftersom hållbarhetsfrågan är mycket bredare. Men vad innebär hållbarhet, vad är hållbart företagande och hur prioriterar Sveriges småföretagare frågan? Vi kan börja med att titta på vad hållbart företagande egentligen är. Enkelt uttryckt handlar hållbart företagande om att lönsamhet, miljöhänsyn och samhällsengagemang går hand i hand och genomsyrar alla delar av företagets verksamhet. Det innebär bland annat minskad miljö- och klimatpåverkan, goda arbetsförhållanden och rena affärer, men också respekt för mänskliga rättigheter och hållbart anpassade affärsmodeller. I Företagarnas senaste rapport kring hållbarhetsfrågan visar det sig att nio av tio företagare anser att det är viktigt eller mycket viktigt för företag att ta ett samhällsansvar och att bedriva hållbarhets arbete. Nästan lika många, hela 86 procent av Sveriges företagare, anser dessutom att det är viktigt eller mycket viktigt för det egna företaget. Hållbarhet och samhällsansvar är alltså inte bara viktigt i allmänhet, utan det är i allra högsta grad även viktigt för sin egen verksamhet. Man kan även konstatera att det i hög utsträckning är många som har fört in hållbarhet som en given del i sin verksamhet. Av Sveriges småföretagare uppger nästa tre fjärdedelar att de arbetar med hållbarhet idag vilket är en ökning från tidigare mätningar. I undersökningen visar det även att hållbarhetsperspektivet väger allt tyngre hos kunder, finansiärer och samhället i stort, vilket gör att de företag som agerar hållbart kan dra konkurrensmässiga fördelar av sina insatser. Företag med ett hållbarhetsarbete upplever bland annat att relationerna med sina kunder blir bättre, man får nöjdare medarbetare och med det även en ökad lönsamhet. Inom företagens hållbarhetsarbete är klimat frågan viktig. De flesta vill minska sina utsläpp av växthusgaser och fler än hälften har redan vidtagit någon form av utsläppsminskande åtgärd. Detta samtidigt som de största hindren för svenska småföretag för att minska sina utsläpp av växthusgaser är affärsrelaterade så som ökade kostnader och brist på affärsnytta. Det visar på behovet av att stimulera efterfrågan på företagens hållbara produkter och tjänster, exempelvis genom offentlig upphandling. Andra områden att prioritera är att förbättra infrastruktur och ett bredare och utbud av klimatsmarta alternativ, exempelvis biodrivmedel, energieffektivisering och elektrifiering. Även om miljö- och klimataspekterna är mest prioriterade i företagens hållbarhets arbete, tar social hållbarhet allt mer plats och företagen ser klara konkurrensfördelar av att vidta sociala insatser – exempelvis engagemang i den lokala utvecklingen eller tydligt fokus på aspekter så som arbetsmiljö och personalvård. För att företagen ännu snabbare skall kunna öka takten i hållbarhetsutvecklingen är det önskvärt med ökat stöd och kunskap, affärsmotiverande ekonomiska incitament och politisk långsiktighet som ger ett tryggare klimat för investeringar för ökad hållbarhet. ® 10 FOTO: CRELLE