AMES 1
Beslut om Ostlänken ger många positiva effekter H
öghastighetsjärnvägen Ostlänken ska byggas genom Linköping. Det innebär att Linköping står inför den kanske största förändringen staden någonsin upplevt. Beslutet om korridor Steninge öppnar upp reserverade markområden och gör att arbetet med både järnväg och omgivande stad kan ta fart på riktigt. Det finns mycket att ta hänsyn till i planeringen och byggandet; stadens utveckling nu och i framtiden, trafikflöden, miljö, näringslivets förutsättningar med mera. Bygget av snabbjärnvägen kommer påverka Linköping både under tiden den byggs och efter. – Det här är ett väldigt stort 18 projekt som kommer att påverka invånare och verksamheter i staden under lång tid. Det är en investering för framtiden som kommer ge Linköping förutsättningar att fortsätta utvecklas som en attraktiv och livsvänlig stad och en stark motor i regionen. Det kommer också skapas många nya attraktiva lägen i stan - parker, bostäder och verksamhetslokaler, säger Niklas Borg (M), kommunstyrelsens ordförande. Genom beslutet av korridor Steninge öppnas direkt nya möjligheter. Stora markområden som varit reserverade för olika dragningar av Ostlänken blir nu tillgängliga. Nya attraktiva miljöer för verksamheter och bostäder, en mer sammanhållen stad utan barriärer - kortade restider och ett nytt modernt resecentrum - alla positiva effekter som kommer bidra till tillväxt i staden under många år och förändra Linköpings position, kanske för alltid. – Intresset från företag att etablera sig här ökar markant och de