AMES 1
Att Erik Nellmark brinner för den regionala utvec
klingen, trots att han inte längre är kvar i den offentliga sektorn, går inte att ta miste på. Och han ser med glädje på den samverkan mellan Norrköping och Linköping som vuxit sig starkare genom åren. Inte minst genom Linköpings universitet och Campus Norrköping, de båda städernas Science Parks och det tidigare marknadsbolaget Fjärde Storstads regionen. Han föddes in i en entreprenörsfamilj i Linköping och tillbringade mycket sin barndoms helger och tonårs somrar i pappas radio- och tv-affär, men det skulle komma att dröja många år och många erfarenheter inom olika branscher innan han själv tog steget och blev företagare. Idag kombinerar han flera av de kunskaper han samlat på sig i ett nystartat företag som designar och bygger varumärkesmiljöer. Vi träffar Erik Nellmark, och jag är glad att få vara tillbaka där jag hör hemma – bakom intervjublocket. Erik börjar med att berätta om grundskoleåren som tillbringades i musikklass på Sörgårdsskolan i Skäggetorp och om gymnasiestudierna på Folkungaskolan. Om att musiken alltid haft- och fortfarande har – en stor plats i hjärtat och att det ledde honom till scenen på Wallmans salonger efter studenten. – Jag arbetade som sångare i Malmö och i Stockholm och även med Wallmans på turné. En otroligt rolig och kreativ tid. Men så småningom drog jag mig mer till arbetet bakom scenen istället och började producera underhållning. Bland annat satte jag upp Fritidsresors shower innan jag började plugga på Linköpings universitet. Han läste kurser i marknadsföring, företagsekonomi och ljud- och musikproduktion. En utbildning som ledde fram till en anställning på produktionsbolaget Widevox och sedan på Teknomedia i Norrköping. – Det blev ett antal roliga år med varierande och annorlunda dagar i reklamradion och reklamfilmens tecken säger Erik och berättar att han både sjungit och läst in mängder av reklamspottar. Men efter några år var Erik redo för nya utmaningar tackade ja till erbjudandet om att ta över uppdraget som marknads- och kommunikationsansvarig på NuLink, Linköpings näringslivsbolag, efter Joakim Ljungqvist. – Det blev ett nytt sätt att arbeta, mer långsiktigt och strategiskt, vilket var roligt och lärorikt. Inte minst att ha ett uppdrag i kommunen som i grunden var politiskt styrt var helt annorlunda mot det jag kom ifrån. Och mycket handlade om att jobba vidare med varumärket Linköping, ”Där idéer blir verklighet” och initiativet till ett flygkluster samt att vidareutveckla konceptet med Linköping som Sveriges flyghuvudstad, berättar Erik. Just flyget är en del av Linköpings historia som Erik tycker är intressant. Han menar att eftersom många har en relation till flyget är identiteten kring flygindustrin stark och Erik jobbade mycket med Flygdagar i Almedalen under den här tiden, inte minst för att sätta intresset för Linköping på kartan. – I arbetet på NuLink ingick också att rikta kommunikation mot företagare som skulle kunna ha ett intresse av att etablera sig i kommunen, och att underlätta för redan befintliga företagare att enkelt hitta vägen in till kommunens företagsservice. 2017 kom nästa utmaning på Eriks erfarenhetsresa, då nybildade Region Östergötland sökte en marknadsföringsansvarig för East Sweden. – Under åren på NuLink hade jag fått lära mig otroligt mycket om platsmarknadsföring, något jag fick stor nytta av när det nu handlade om regional marknadsföring för hela området East Sweden, där inte minst talangattraktion var ett område med stor potential. Han menar att vi i Östergötland, som är en av Sveriges storstadsregioner, har så otroligt mycket att vara stolta över. Och vi behöver bli bättre på att vara ambassadörer för vår region. Tala gott om den och peka på alla de fördelar som finns här. – Närheten, framför allt, säger han. Med hamn-, flygoch tågförbindelser som binder ihop oss med stora delar av Europa och med E4:an som går rakt igenom regionen är det nära till mycket. Och med den spets som finns här inom teknologi och utveckling, med ett välrenommerat universitet, bra infrastruktur och ett framåt näringsliv är Östergötland ett utmärkt val för både verksamhetsetableringar och för den som vill bo och arbeta här. Vi måste bara få fler att förstå det! Att Erik brinner för den regionala utvecklingen, trots att han inte längre är kvar i den offentliga sektorn, går inte att ta miste på. Och han ser med glädje på den samverkan mellan Norrköping och Linköping som vuxit sig starkare genom åren. Inte minst genom Linköpings universitet och Campus Norrköping, de båda städernas Science Parks och det tidigare marknadsbolaget Fjärde Storstadsregionen. – Just därför känns det extra roligt att nu starta företag här, säger Erik och berättar att för som så många andra ställdes invanda sanningar på sin spets under pandemin, som lamslog stora delar av samhället och tanken på att gå i såväl pappas som mammas och broderns fotspår – och bli företagare – växte sig starkare. Och ska man starta bolag någon gång i livet var det kanske ett bra tillfälle. Tillfället kom, Erik tog det och startade tillsammans med Niklas Kaldenberg bolaget Exponordia AB. Sedan tidig vår 2022 har man etablerat sig som en stark aktör inom design och byggnation av exponeringslösningar. Man bygger bland annat montrar, showrooms och butik- eller kontorsinteriörer och skapar produktioner för varumärken på mässor och expon. – Pandemin visade med all tydlig önskvärdhet hur viktigt det fysiska mötet är, säger Erik. Visst lärde vi oss otroligt mycket om styrkan i att kunna hantera det digitala, men många av oss har verkligen saknat den direkta och levande interaktionen människor emellan. Han menar att handskaket, ögonkontakten och allt det där som man genom små signaler i sitt kroppsspråk kommunicerar, och som tenderar försvinna över en stundtals skakig internetuppkoppling, är viktiga delar när man skapar en ny relation med en kund, leverantör eller samarbetspartner. Och nu är det många som bara väntar på att få komma ut på mässor och göra affärer på plats igen! 21