AMES 1
BEEGLETON TEXT: MIRJAM LINDAHL FOTO: ELIN BERGLUN
D, BEEGLETON Marcus Törnell och Carl Netz BEEGLETON ÄR ÅRETS UNGA FÖRETAGARE I NORRKÖPING Carl Netz och Marcus Törnells gemensamma historia går tillbaka ända till högstadiet, då de blev vänner, var konfirmandledare och hamnade i samma styrelse inom kyrkan där de upptäckte att de fungerade bra ihop. Och eftersom de båda hade en dröm om att starta företag, varför inte göra det ihop? Svaret blev självklart: Ja, varför inte? Och på den vägen är det. Det är över 10 år sedan och i slutet av april prisades de som Årets Unga Företagare i Norrköping. – Det är klart att det känns stort. Inte minst med tanke på vilka företag som fått priset före oss! ler Carl och nämner iDeal of Sweden och Städarna som exempel. Och att vi, som egentligen inte gjort någon raketkarriär, utan låtit företaget växa långsamt, blir uppmärksammade för det jobb vi gjort känns extra bra. Att det blev en reklambyrå var inte tanken från början, egentligen hade killarna bestämt sig för att satsa på en e-handel, men i arbetet med att skapa den upptäckte de att det var bra mycket enklare och klart roligare att bygga e-handel än att driva den. – Så vi började helt enkelt göra det åt andra istället, säger Marcus. Efter att ha pluggat marknadsföring på varsitt håll tog de, år 2013, beslutet att 12 flytta tillbaka till Norrköping och starta en webbyrå. Ett antal år senare tog de hjälp av Almi, fick en mentor, affärscoaching och hjälp att skapa en tillväxtstrategi. – Vi har vuxit långsamt, men stadigt, säger Carl. Idag är vi sex anställda, men blir åtta till hösten. Vi har kunder som varit med oss under hela vår resa och vi under deras. Det gör att vi har väldigt täta band och är mer affärspartners än kund och leverantör. – Och det är ju först när våra kunder växer, som vi också kan växa, fyller Marcus i. Därför måste vi ju se till att göra bra grejer. Idag kallar sig Beegleton för reklambyrå och gör mer än bara webbsidor. De vill gärna se sig som sina kunders externa marknadsavdelning och bidra med sin kompetens inom även grafisk produktion, content marketing, sociala medier och googleannonsering, för att nämna några områden som man idag levererar till kunderna som främst är små och medel stora företag inom B2B. – Vi har våra kunder inom alla olika branscher, vilket är otroligt roligt och inte minst lärorikt. Det är dessutom en styrka att kunna se kundernas verksamhet objektivt utifrån, säger Marcus. Och vi kan tillgodose alla behov med hjälp av vårt stora kontaktnät där vi även har tillgång till kompetenser inom bland annat apputveckling och filmproduktion. För många kom pandemin som ett abrupt avbrott i verksamheten, men för Beegleton blev det en boost av de digitala tjänsterna. Många insåg vikten av att synas bättre på nätet och ville uppdatera sina hemsidor och genomföra digitala aktiviteter. – Vi hade fördelen av att redan innan vara vana vid att jobba digitalt, då vi har nästan hälften av våra kunder utanför Östergötland, säger Carl. Det gjorde att våra rutiner inte behövde ändras speciellt mycket, och vi kunde också vara snabba på pucken för våra kunders räkning. De berättar om ett projekt de fick vara med och genomföra mitt i värsta pandemin; Curt Nicolin-gymnasiets gymnasiemässa. – Det var ett fantastiskt roligt, lärorikt och rätt så svettigt projekt, skrattar de båda. Här fanns inget att luta sig tillbaka på. Ingen som hade gjort det förr och kunde komma med bra input. Men å andra sidan inte heller någon som kunde säga att “så här har vi alltid gjort...”, vilket förstås var spännande och utmanande. Och mässan blev mycket bra. Intervjuer, möten och reportage var som på riktigt fast digitala. Att driva företag tillsammans med sin vän kan bjuda på en hel del utmaningar, men för Carl och Marcus har det fungerat bra. – Vi tänker lika på många sätt och vill driva företag på samma vis, vilket förstå är en fördel, ler Marcus. Vi var tidiga med att ISO-certifiera bolaget, trots att vi inte var så stora. En viktig del i det arbetet var att pränta ner vår gemensamma plan på papper – en trygghet för både oss och våra kunder. Men också för att lägga grunden inför kommande rekrytering och skapa en hållbar företagskultur som lockar duktig personal. De menar att personalen, och den kompetens de bidrar med är den största resursen bolaget har. Och den vill de vara rädda om och förädla. – Det handlar lika mycket om att ge möjlighet att växa, gå utbildningar och hålla sig uppdaterade på ny teknik och nya trender som att våga släppa ansvaret och lita på att medarbetarna fortsätter ta hand om kunderna precis så som vi själva skulle gjort. Utmärkelsen Årets Unga Företagare ser de som en kvalitetsstämpel på den resa de gjort. På att det lönat sig att ta sin tid, utvecklas i lagom takt och skapa ett nätverk där de kan vara med och både bidra till ett levande och lönsamt näringsliv, men också få ta emot erfarenheter från andra företagare i Norrköping. – Att få stå på scenen framför alla dessa företagare var ren eufori! Och det har förstås bidragit till att vi synts mer och fått nya kontakter, vilket känns otroligt bra. Nu fortsätter vi att växa lite till. Vi vill inte bli störst- men vi tänker fortsätta vara bäst! ®