AMES 1
AFFÄRSSTADEN MÖTER Sedan starten har Exponordia b
land annat haft uppdrag att skapa mässmontrar åt flera av de största bilföretagen som ställde ut på på eCarExpo, som gick av stapeln på Friends Arena i april/maj och kundstocken växer hela tiden. – Vi kallar det ”building brands” – det som i grund och botten handlar om att skapa scener för varumärken. Med en klar strategi för att nå rätt målgrupp formas idéer som kommuniceras genom visuella uttryck i uttänkta varumärkesmiljöer, säger Erik. Han fortsätter berätta om samarbetet, där hans roll är att ta hand om koncept och budskap, visuell design och mediaproduktioner medan Niklas som har en lång och gedigen erfarenhet inom mässproduktion är en operativ kraft som har stenkoll på projektledning, produktion, logistik och struktur. – Niklas är en klippa, vi kompletterar varandra säger Erik. Han är lugnet själv, med fokus på leverans och kundnöjdhet, ofta under en enorm tidspress. Att kunna vila i, och vara trygg med den stora rutin han har, det är fantastiskt! Exponordias erbjudande är mångfacetterat och betyder att lära känna kundens varumärke så bra att man kan förmedla det till andra, så att även de riktigt känner det. – Det är här jag får nytta av alla olika erfarenheter och kunskaper jag samlat på mig under åren. Jag har producerat scenproduktioner med ljud och ljus, jag har ” Handskaket, ögonkontakten och alla små signaler som kroppsspråket kommunicerar, och som tenderar försvinna över en stundtals skakig internetuppkoppling, är viktiga delar när man skapar en ny affärsrelation. gjort både reklamfilm och jinglar och jag har satt varumärkes- och platsstrategier. Dessutom suttit på beställarsidan och förstår också de utmaningar man har som kund. Och jag tror att det kan skapa trygghet. Han tänker efter lite och säger sedan att han tror att pappas företagaranda ändå format honom själv mer än han kanske trott. Känslan för människor, att alltid vara kundorienterad, ta i hand och skapa relationer. – Pappa som TV-handlare visste verkligen vad kundvård var! ler Erik. Och jag älskade att stå med i kassan på lördagarna och prata med folk. Jag drivs framåt av det sociala samspelet, att interagera med människor och skapa sammanhang tillsammans. Nu ser Erik fram emot att bygga ett stabilt och långsiktigt bolag tillsammans med kollegor och samarbetspartners. Att få växa lagom fort och fortsätta vårda den kreativa gnistan som är grunden allt vilar på. Att utvecklas med den nya tekniken och skapa långsiktiga relationer. Sången och musiker är fortfarande en viktig del i livet och bidrar med andrum. Han sjunger i ett coverband som spelar mycket soul och funk och agerade i rollen som Jesus i Jesus Christ Superstar i en uppsättning i Gammalkil kyrka 2019. – Och så kopplar jag av och samlar kraft och energi med familjen hemma i Gammalkil, där jag också får bygga och snickra, meka med traktorer, slå hö och laga stolpar i hagen hos hästar och getter. En härlig kontrast! skrattar Erik. ® 22