Tidningen Energi 1
Den nya flygplatsen i Sälen, Scandinavian Moutain
s Airport, öppnar i december. ”Vi kan skapa hundratals nya jobb” EKONOMI Den snabba expansionen i kombination med den nya flygplatsen kan skapa hundratals nya jobb, hoppas kommunledningen i Malung-Sälen. – För kommunen i stort ser vi mycket positivt på utvecklingen av besöksnäringen, som förhoppningsvis kan skapa hundratals nya jobb i kommunen. Vi är redan i dag norra Europas största vinter turismkommun, säger Hans Unander, kommunalråd i MalungSälens kommun. Han betonar dock att det finns Hans Unander. risk för elbrist. Även på vatten- och avloppssidan kan det bli problem. – Kanske måste vi under ett tag begränsa byggloven i vissa områden tills nya ledningar är på plats, men det känns ändå som vi har läget under kontroll. En viktig del i expansionen är den nya flygplatsen som Hans Unander och hans företrädare på kommunalrådsposten kämpat hårt för i många år och som två regeringar med olika politiska färger ställt sig bakom med ett investeringsstöd på 250 miljoner kronor. Flygplatsen är helt och håller ett privat initiativ och kommunen har inte behövt skjuta till pengar. – Det här visar att om politiken och näringen hjälps åt går det att försätta berg, säger Hans Unander. Fossilfri flygplats Flygplatsen, Scandinavian Mountains Airport, som ligger bara tio minuter från Tandådalen och Hundfjället, invigs i mitten av december 2019. Entreprenören och krögaren Jonas Persson är initiativtagare till projektet, som totalt kostat 750 miljoner kronor. När vi besöker flygplatsen, ligger den 2 500 meter långa och 50 meter breda landningsbanan under snö, men den halvfärdiga terminalbyggnaden syns. Något flygledartorn byggs däremot inte. I stället blir det ett digitalt flygledartorn, det första i sitt slag i världen. – I stället för ett vanligt flygledartorn finns en mast med kameror som skickar bild och ljud till kontrolltornet i Sundsvall, berättar flygplatschefen Brett Weihart. I anslutning till flygplatsen planeras ett shoppingcenter med siktet inställt på norska kunder. Flygplatsen kommer att ta emot både charter och reguljära plan och får 25 anställda. På grund av flygets påverkan på klimatet finns det kritiska röster mot flygplatsprojektet, men Brett Weihart försäkrar att målet är att på sikt bli en helt fossilfri flygplats. – Vår prissättning kommer att vara miljöbaserad. Flygplan med mindre utsläpp och buller får en lägre taxa. Ett avgiftssystem som vi blir ensamma om i Sverige. MATS NIHLÉN Nr 2 2019 Tidningen ENERGI 51