AMES 1
DETTA ÄR EN ANNONS HÅLLBART I DUBBEL BEMÄRKELSE n
ingen oftast ut bakvägen och nytt köps in. Fullt duglig inredning hamnar på tippen eller i ett bortglömt förråd. Men en undersökning visar att hela 77 procent anser att det är viktigt eller mycket viktigt att fullt funktionella möbler som byts ut på arbetsplatsen kommer till ny användning hos ett annat företag eller organisation. Därtill anser 83 procent att det är viktigt eller mycket viktigt att inredning som måste kasseras från arbetsplatsen återvinns. HÅLLBAR Det är något som företaget RP Kontorsinredning tagit fasta på. Det renoverar kontorsmöbler och ser till att det får en ny livslängd. – Vi kan inte slita och slänga, byta ut och kasta inredning som om det inte fanns någon morgondag, vi måste tänka cirkulär ekonomi och återanvändning, menar David Magnusson, affärsutvecklare. Största miljöpåverkan sker vid tillverkning och ju Idag producerar och konsumerar de flesta företag och organisationer möbler och inredning linjärt i motsats till cirkulärt. När nya behov uppstår kastas inredKONTORSINREDNING längre möbeln håller och nyttjas desto mindre blir den totala påverkan. – Om exempelvis ett företag ska flytta så kan vi ta hand om eller köpa de möbler som de inte längre har behov av. Deras flytt blir billigare samtidigt som vi gör i ordning möblerna till en annan kund och gör en miljöinsats, säger David. Möblerna rengörs, kläs om och repareras så det blir som nytt igen. – Vissa delar behövs bytas ut för att bli i bra skicka igen, men det är inget problem. Det är allt från skrivbord till kontorsstolar, soffor och konferensmöbler. Har ett gammalt skrivbord en utsliten skiva så byter vi den. Med ny skiva ser det nytt ut, förklarar David. Kvalitetsmöbler kostar en hel del och genom att istället köpa återanvänt så spar man in åtskilliga kronor. – Företag vet vad man brukar betala och vi ligger mycket lägre än de priserna. Här får de kvalitetsmöbler till halva priset, berättar David. Men förutom att det är kostnadseffektivt så handlar det även om ett ideologiskt ställningstagande. Fakta: RP Kontorsinredning i Linköping, Startade: 2014 i Linköping (obs, moderbolaget i Sthlm grundat 2003) Finns i: Södertälje, Stockholm, Malmö, Uppsala och Linköping Verksamhet: Hållbar kontorsinredning Antal anställda: 9 anställda i Linköping, ( i hela koncernen ca 60-70 ) Omsättning: 13 miljoner i Linköping, ( i hela koncernen ca 80 miljoner ) För David och hans kollegor är det mer än en affärsplan: – Vi gör skillnad och vi vet att vi gör världen lite bättre genom att renovera och återanvända möbler. Det är en stor och viktig del i företaget, det är hållbarhet i dubbel bemärkelse. HÅLLBAR KONTORSINREDNING Norra Stånggatan 20 582 73, Linköping 013-101 101 www.rp.se 19