AMES 1
KRÖNIKA Händerna på ratten SÅ KOM DÅ BESLUTET om
att man inte får hålla i telefonen under framförande av fordon. Något som jag egentligen inte förstår men samtidigt tycker är bra. Jag ska förklara mig eftersom meningen är en aning tvetydig. Klart som korvspad att det är en trafikfara att sitta o fibbla med sin telefon under bilfärd men lagen säger att du inte får hålla i telefonen för att vi ska ha bägge händerna på ratten. Det är där det skiter sig för beslutsfattarna. De kunde helt enkelt inte komma fram till en bättre lösning. När jag jobbade som reporter på tv så pratade jag med VTI (Statens Väg och transportforskningsinstut) som gjort studier på att samtalet inte var trafikfarligt för det jämfördes med att man hade en ledsen 6-åring i baksätet eller en fluga i bilen eller en kollega som hade en helt annan uppfattning om arbetssituationen på jobbet än dig själv som störde. Alltså kunde man inte förbjuda samtal i telefonen under framförande av fordon. Ganska simpelt eller hur, men så började folk sms:a och se på sociala medier när de körde. Man kan kort och gott säga att det var då dumheten i att framföra en bil nådde sin pik. Tyvärr så pikar den fortfarande, alltså vi är fortfarande lika dumma trots att vi vet farorna. Å andra sidan så röker vissa människor trots att det står rökning dödar. Så för att råda bot på dessa dumheter var man tvungen att stifta en lag. Denna lag kräver två händer på ratten och då blir det ingen över för telefonen. MEN!? Hur ska de bevisas vid en olycka om misstanke finns mot billisten? Ett samtal ägde kanske rum under färden och precis när olyckan inträffade så stängde föraren av telefonen genom att trycka på den. Alltså höll föraren aldrig i telefonen. Telefonen kommer nu att sitta på ett fäste i bilen och eftersom 99% av alla telefoner har touchfunktion så kan det jämföras med att byta radiokanal eller sänka/höja volymen. Så, lagen är bra men kommer den ge något resultat? Nej! Det kommer innebära att en massa nya prylar till telefoner i bilar kommer att ploppa upp överallt. Ska också sägas att den redan finns en lag som säger att föraren ska framföra fordonet på ett säkert sätt. SATT PÅ EN LUNCHRESTAURANG någonstans i Linköping för någon vecka sedan och råkade överlyssna ett samtal mellan två äldre män som diskuterade elbilar. Intressant på många sätt då verkligen ingen trodde på elbilen. Deras uppfattning om en bättre miljö var rent ut sagt bullshit då de menade att istället för utsläpp från förbränningsmotorer så är produktionen av batterier till bilarna en större miljöbov. Lustigt att inte miljöpartiet nappat på denna idé och lägger straffavgift på elbilarna redan nu. Nej, glömde en detalj. Först ska ju en bil miljöklassas för att sedan om ca 5 år bli helt livsfarlig och därmed skattehöjas. Kom ihåg att jag skrev det, om det händer år 2022. AVSLUTAR MED LITE ÖVRIGT från omvärlden som berör mitt intresse samt ämnet i min krönika. Bilmärket Kia har precis släppt modellen ”Stinger”. En riktigt snygg bil om jag får säga det själv så frågan är om den är lika rolig o köra som den är att titta på. Ska slå en pling till redaktören och fråga om en provkörning kan bokas. EMIL AXELSSON, MEST KÄND som co-driver i rally på VM-nivå och som senast kunde ses i brittiska VM-rallyt som co-driver åt Norrmannen Mads Östberg är nykorad Världsmästare i racing! Emil som för övrigt har smeknamnet professorn har under året jobbat med föraren Thed Björk (från Närke men han är helt ok ändå) i det svenskbaserade teamet Polestar som kör Volvobilar i WTCC korades som världsmästare nyligen. Därmed är Sverige ett av de mest framgångsrika länderna i världen just nu. Tre världsmästare i tre olika motorsportdicipliner. Thed Björk i racing, Johan Kristoffersson i Rallycross och Pontus Tidemand i Rally-VM´s WRC2 klass. Med på ett litet hörn är alltså Emil från Österbymo. Grattis! Detta är inte så stort så att man tar upp det på idrottsgalan för motorsport är inte tillräckligt fint, tydligen. Men jag är inte bitter! VILL AVSLUTA INNAN VI TÄNDER fjärde ljuset i advent och låter oss njuta av julefriden att vi kör efter vad väglaget tillåter. Vi har bra vinterdäck, isskrapor, borstar och snöskyffel så vi är klara för en riktig vargavinter. Vi bär dessutom flera reflexer på oss så vi syns och så hjälper vi varandra om det mot all förmodan skulle uppstå något problem på vägen. God Jul. n MIKAEL LINDH Magasinet för dig som vill uppleva staden Vi söker upp: Utmärkt Utmärkt Magasinet för dig som vill uppleva staden Vi söker upp: De bästa utflyktsplatserna Lokala profiler & ambassadörer Mat, dryck och boende Populära mötesplatser Oväntade platser och mycket mer www.gls- event.se/gls2017/ l inkoping 62 De bästa utflyktsplatserna Lokala profiler & ambassadörer Mat, dryck och boende Populära mötesplatser Oväntade platser och mycket mer Örebro, Linköping, Norrköping, Gävle, Dalarna, Göteborg Örebro, Linköping, Norrköping, Gävle, Dalarna, Göteborg