Porsche Magasin 1
PORSCHE MAGASIN RACING 2019 var det dags. Felix R
osenqvist, en Sveriges snabbaste racingförare någonsin, fick äntligen mäta sin kapacitet mot eliten i en av världens tuffaste racingserier. Indycar-debuten skedde i det mest framgångsrika och mest krävande teamet, Chip Ganassi Racing, med den femfaldige mästaren och Indy 500-vinnaren Scott Dixon som stallkamrat och måttstock. Felix gick in i säsongen med en skarp målsättning att vinna ett race och bli topp tio i mästerskapet. Det är inte svårt att inse vidden av den utmaningen. – Det var lite hårigt ett tag, säger Felix med något som liknar en blandning av ett garv och en lättnadens suck. Det där med ”hårigt” hänger ihop med att resan från premiären i St. Petersburg i Florida till finalen på Laguna Seca i Kalifornien blev både lång och omskakande med flera tunga krascher. Mest dramatisk var den otäcka smällen på ”The tricky triangle” i Pocono. En incident som utlöstes av japanen Takuma Sato och som slungade Felix bil mot muren i närmare 350 km/h. – Kraschen i Pocono var skrämmande, medger Felix. Men inte värre än den på Indianapolis Motor Speedway. Felix kraschade tungt under träningen inför sitt första Indy 500. Bilen slogs sönder och Felix togs till banans läkarstation för kontroll. – Det var faktiskt en mycket värre smäll, årets värsta, och dessutom mitt eget misstag. Det blev en väckarklocka som lärde mig att vara försiktig och bygga upp farten långsamt på ovalerna. NÄRA KATASTROF Vi skiftar fokus till årets höjdpunkt. Ett gastkramande race på Mid-Ohio, en roadcourse där Felix var den stora stjärnan i en ursinnig kamp mot stallkamraten Scott Dixon. 28 Felix Rosenqvist i ledning på Indianapolis Motor Speedway. – Han låg alltid före och jag låg bakom med en jävla speed mitt i hans aero wash. Jag var så frustrerad. Den femfaldige mästaren Scott Dixon i ledning fick svettas ordentligt under hård press i tävlingens slutskede av den hungrige rookien på andra plats. Det höll sånär på att sluta i katastrof. – Jag visste att jag hade en chans att vinna och jag trodde han öppnade dörren. Men han ändrade sig mitt i kurvan … Felix körde på Scott in i en kurva och en säker dubbelseger för Ganassi Racing höll på att förvandlas till ett fiasko. Felix medger att han var skakig precis efter smällen. Trots att teamet sa ”go for it” och att det slutade lyckligt. – Det var viktigt att de såg min hunger och att jag inte var nöjd med att komma tvåa! Den fart som Felix har visat under säsongen har stundtals varit på gränsen till det overkliga. Något som hållit hoppet om den första segern vid liv. Vid årets sista