Svensk Jakt Chefredaktören
Svensk Jakt Jaktresan i Sverige
Svensk Jakt Ögonblicket
Svensk Jakt Från Jägareförbundet
Svensk Jakt Opinion
Svensk Jakt Riksnytt
Svensk Jakt Inför EU-valet
Svensk Jakt Vildsvinsjakt
Svensk Jakt I backspegeln
Svensk Jakt Svensk Jakt testar: Jackor
Svensk Jakt Bäverjakt
Svensk Jakt Viltvård
Svensk Jakt Viltvård, fångst & fällor
Svensk Jakt Vildsvinstroféer
Svensk Jakt Bilar för jakt och vardag
MITSUBISHI OUTLANDER Plug-in Hybrid Business X SV
ENSK JAKT: Ansiktslyftet på Outlander PHEV är det andra på tre år. Mitsubishi passar samtidigt på att förbättra räckvidd och bensin motorteknik. Tidigare satt en 2,0-liters bensinmotor i PHEV, som nu ersatts med en 2,4liters dito som använder Atkinsonteknik. Detta innebär att komprimeringsfasen i praktiken gjorts kortare än expansionsfasen, vilket ska sänka förbrukningen. Även batterikapaciteten har förbättrats – med 15 procent till 13,8 kWh vilket gjort att elräckvidden har förbättrats till 45 kilometer. Och det är ganska exakt så långt SUBARU XV 2,0i Summit SVENSK JAKT: XV är Subarus modell i den mindre suv-klassen. Den version Svensk Jakt provkör här är andra generationen och klart bättre än föregångaren som kom 2012. Köregenskaperna på generation två är rappare med mindre krängning i karossen i kurvorna och bättre styrkänsla. Den steglösa Lineartronic automatlådan saknar riktiga växlar, men Subarus ingenjörer har konstruerat ”fasta lägen” där varvtalet går upp och ner som om det varit en riktig växellåda. Upplevelsen är en aning artificiell. Bieffekten blir oönskat högt varvtal vid acceleration. Terrängkörningsläget X-Mode anpassar bilen för dåliga vägar genom att gasrespons, växlingspunkter och antisladdsystemet ändras, mellandifferentialen spänns upp och Hill Descent Control aktiveras. Inne i kupén har Subaru lyft inredningen markant mot föregångaren – bland annat med tre skärmar. Säkerhetsmässigt är Subaru Eyesight – som varnar och även bromsar in för att undvika en olycka – standard i XV generation två. ‹‹‹ Ett klart lyft mot första generationen. Kompetent fyrhjulsdrift. Den steglösa växellådan. Svensk Jakt tar sig med kör vredet inställt på batteridrift, 43 kilometer. När elkraften tar slut drar Outlander cirka 0,7 liter per mil om man är snäll på gasen. Det finns fyra körprogram där normalläget innebär att bilen växlar mellan bensin- och eldrift. Bakom ratten är Outlander komfortabel – med väl avvägd fjädring och tyst ljudkomfort. Bilen är en behaglig kamrat. ‹‹‹ Miljövänlig på batteridrift. Komfortabel. Dyr trots miljöbilsbonus. Pris: Från 399 900 kr, testbilen kostar med tillval 479 300 kr. Motor: Fyrcylindrig bensin, 2 360 cc. El: 130 kW. Effekt: 135 hk. Vridmoment: 233 Nm. Tjänstevikt: 2 004 kg. Kraftöverföring: Fyrhjulsdrift, steglös automat. Fyrhjulsdrift: Mitsubishi. Längd x bredd x höjd: 4 695x1 800x1 703 mm. Markfrigång: 19 cm. Förbr.: 0,2 l/mil blandad körn.* CO2 : 46 g/km. *Enligt tillverkaren. Pris: Från 244 900 kr, testbilen kostar med tillval 329 900 kr. Motor: Fyrcylindrig bensin, 1 995 cc. Effekt: 156 hk. Vridmoment: 196 Nm. Tjänstevikt: 1 537 kg. Kraftöverföring: Fyrhjulsdrift, steglös automat. Fyrhjulsdrift: Subaru. Längd x bredd x höjd: 4 465x1 800x1 615 mm. Markfrigång: 22,1 cm. Förbr.: 6,9 l/mil blandad körn.* CO2 : 155 g/km. *Enligt tillverkaren. TOYOTA LAND CRUISER 150 2,8 Turbo D4D Adblue Premium SVENSK JAKT: Att FN år efter år väljer Toyota Land Cruiser för sina uppdrag världen över är ingen tillfällighet, det är en terrängbil i ordets rätta bemärkelse. Toyota Land Cruiser såg dagens ljus 1951 när japanska armén behövde en terränggående och pålitlig bil. Andra generationen i 150-serien som Svensk Jakt provkör här presenterades förra året och är den enda Land Crusiermodell som säljs i Sverige. Nya Land Cruiser 150 är betydligt mer ombonad på insidan än sin föregångare och har moderniserats med ny åttatums pekskärm, flera kameror och säkerhets paketet Safety Sense. SVENSK JAKT Nr 5 2019 De terränggående egenskaperna är närmast outtömliga. Fyrhjulsdriften är något utöver det vanliga där Multi Terrain System är hjärtat. Med ett vred väljs fem olika körprogram. Utöver det finns kryp läge, diffspärr i två lägen samt hög- och lågväxel. Bland annat ... Väl bakom ratten är komforten hög, milen till jaktmarken slukas utan ansträngning, men skam vore väl annars hos en bil som med utrustning kostar 708 900 kronor. ‹‹‹ Bra terrängegenskaper. Komfortabel. Prislappen. Pris: Från 559 900 kr, testbilen kostar med tillval 708 900 kr. Motor: Fyrcylindrig diesel, 2 755 cc. Turbo. Effekt: 170 hk. Vridmoment: 450 Nm. Tjänstevikt: 2 430 kg. Kraftöverföring: Fyrhjulsdrift låg-/högväxel, sexväxlad automat. Fyrhjulsdrift: Toyota. Längd x bredd x höjd: 4 840x1 885x1 835x mm. Markfrigång: 22 cm. Förbr.: 0,78 l/mil blandad körn.* CO2 : 207 g/km. *Enligt tillverkaren. 69
Svensk Jakt Fråga veterinären
Svensk Jakt Hälgekrysset
Svensk Jakt Utrustning
Svensk Jakt Sett & läst
Svensk Jakt Hälge
Svensk Jakt Vapen & skytte
Svensk Jakt Vapenutrustning
Svensk Jakt Frågor och svar om vapen
Svensk Jakt Från Jägareförbundet
Svensk Jakt Jaktbart vilt
Svensk Jakt Solens upp- och nedgång
Svensk Jakt Viltsmak
Svensk Jakt Redaktionen
Svensk Jakt Regionalt: Norrbotten & Västerbotten
Svensk Jakt Regionalt: Jämtland & Västernorrland
Svensk Jakt Regionalt: Dalarna & Gävleborg
Svensk Jakt Regionalt: Värmland & Örebro
Svensk Jakt Regionalt: Mälardalen & Gotland
Svensk Jakt Regionalt: Västra Götaland
Svensk Jakt Regionalt: Sydost
Svensk Jakt Regionalt: Halland & Skåne
Svensk Jakt Bernts betraktelser
Svensk Jakt Nästa nummer