Nordisk Energi 1
Kraftvärme Förebyggande av korrosion vid bränslef
örändring Sonja Enestam från Valmet var också på plats vid Swerea KIMABs korrosions seminarium och föreläste om hur det är möjligt att förebygga korrosion vid bränsleförändring. En lösning ska vara ökad förståelse för fysikaliska samt kemiska fenomen involverade i korrosionsprocessen. Text & foto: Jessica Nejman H ur kan man förebygga korrosion vid en bränsleförändring? Det är precis det som Sonja Enestam från Valmet nyligen pratade om på Swerea KIMABs seminarium ”Korrosion i förbränningsanläggningar”. – Allt börjar med reaktioner i eldstaden som bildar korrosiva föreningar och lägger grunden för det kemiska klimatet i pannan. De kemiska föreningarna transporteras till tubytan. Beroende på sammansättningen i gasen, vilket är ett resultat av sammansättningen i bränslet, så kommer tuben att få en mer eller mindre korrosionsbenägen beläggning, säger Sonja Enestam från Valmet. Vi vill kunna förstå hela kedjan för att se hur material påverkas vid val av bränsle. Vi har jobbat med detta väldigt länge inom egna forskningsprojekt och i samarbete med universitet och forskningsinstitut. Bränslesammansättning – Vi har kommit fram till ett antal olika lösningar för att minska korrosionen. Tittar vi lite närmare på bränslesammansättningen med fokus på korrosion så är de viktigaste komponenterna klormängden och kaliummängden. De bildar kaliumklorid vilket har en förmåga att reagera med metaller. Men samtidigt sänker de också smälttemperaturen på askan vilket gör att askan blir mer korrosiv genom att det resulterar i en ökad beläggning av smält, klibbig aska. www.akerstedts.com I biobränslen finns mycket kalium och klor, och i returträ/avfall finns även höga halter av natrium (från lim i limmade spånskivor) samt tungmetaller. Natrium har en liknande effekt som kalium, den reagerar med klor och bildar natriumklorid som också har korrosiva egenskaper och sänker smälttemperaturen. Högtemperaturkorrosion – I returträ finns det också höga halter av bly och/eller zink, som bland annat kan komma från målarfärgen på träet. De har liknande effekter som kalium och natrium vid reaktion med klor. Finns kalium och klor bildar de kaliumklorid som orsakar en korrosiv beläggning på tuberna. Men finns det svavel i bränslet reagerar kalium hellre med svavel och bildar kaliumsulfat och ingen korrosiv beläggning av kaliumklorid bildas (detsamma gäller för natrium). Det är alltså en positiv effekt av svavel i bränslet på så sätt att korrosionsrisken på eldstadstuber minskar. Har man för mycket svavel i rökgasen är det ur den aspekten fördelaktigt att tillsätta kalcium då det reagerar med svavel, men samtidigt blir det mindre svavel att reagera med kalium, vilket kan gör att risken ökar för bildning av kaliumklorid. Därför vid tillsättning av kalcium kan man ibland uppnå en oönskad negativ effekt på korrosionen. Alkalikloridinducerad korrosion som detta kallas (oftast kaliumklorid) uppkommer främst på de hetaste Vi bygger fläktar. Inget annat än fläktar! Radialfläktar. Axialfläktar. Takfläktar. Rökgasfläktar. Luftvärmare. Små fläktar. Stora fläktar. Ännu större fläktar. Dina fläktar? Åkerstedts Verkstads AB, Broholm1, 535 91 Kvänum. Tel 0512–325 60 Högtrycksfl äkten FAHP fi nns i många storlekar och varianter för fl öden upp till 22 m3 /sekund. Här som rökgasfl äkt i rostfritt utförande. Hur vill du ha din? H os oss är ingen fläkt den andra lik, eftersom varje fläkt vi bygger specialanpassas för köparens behov. Trettio års erfarenhet har resulterat i ett rationellt koncept som kombinerar trygg kvalitet och personlig support med konkurrenskraftiga priser. Behöver du en fläkt, stor eller liten – då har vi den. Börja med att berätta vad du behöver, så sköter vi resten. Svårare än så är det inte! Ô Sonja Enestam från Valmet. ” Vi har kommit fram till ett antal olika lösningar för att minska korrosionen 44 Nordisk Energi