Nordisk Energi 1
Solkraft Cell Solar Rexel Jack Lidback, marknadsc
hef – Vi säljer nyckelfärdiga solcellsanläggningar, mest till villor men också till företag och industrier, främst genom uppsökande försäljning på ett nytt sätt där vi skapar ett möte mellan kund och marknad. Det finns ett stort gap mellan privatpersoner och branschen – samtidigt som det finns ett stort intresse men det finns väldigt lite information att tillhandahålla. Ett ökat intresse för solel märks verkligen av, vi har under de senaste två, tre månaderna träffat nästan 1 000 villakunder. Att kunna möta kunden och ta det personliga mötet är vår specialitet. Allt börjar med ett personligt kundmöte som vi sedan följer upp med fler kundmöten under installationens gång. Så kan vi garantera både en nöjd kund och leverantör. Daniel Sjödin, sälj och marknadsansvarig – Vi lagerhåller och distribuerar i princip allt inom el. Men solenergi är ett av våra utvecklings- och framtidsområden som vi arbetar lite extra mycket med. I Sverige började vi med solel för fem år sedan, i resterande av de 38 länderna arbetar vi med solel i 20. Sverige var lite sena med solel. Ett uppsving av intresse för solel har vi absolut märkt av, med en eskalering varje år. Det är en marknad som växer, trots att den är hyfsat liten i Sverige - men den ökar. Idag är vi här för att träffa branschen och intresserade och berätta lite om vad vi gör och hur vi kan hjälpa till. Det blir mycket lättare för installatören att vända sig direkt till oss som svensk distributionspart, den slipper vända sig till andra länder, slipper oroa sig för leveransvillkor, garantin, produktanpassning och så vidare. Det är logistik vi håller på med, att flytta varor från A till B är vår grej. Δ Mässans program bjöd på allt från Paneldiskussion, Green Innovation Standup och Framtidens solel. Kraftpojkarna Tommy Dahlström, delägare Christian Tapper, vd – Som konsultativ solcellsgrossist hjälper vi våra kunder med allt från projektering till detaljer under arbetets gång. På mässan vill vi gärna träffa nya kunder mingla med branschen samt träffa våra befintliga kunder. Här kan vi alla mötas. Vi har varit med alla år på mässan, så nu under tredje året märker vi ett ökat intresse också för oss när vi är på plats. Vi ställer bland annat ut SolarEdge, som är vårt skötebarn som vi började ta in i Sverige tre till fyra år sedan. Vi optimerar varje panel och kan på så sätt kika på varje panel och se hur produktionen går, vi kan också stänga av strömmen om jobb behöver utföras på taket. Vi behöver inte heller oroa oss för skugga på panelerna, då endast den skuggade panelen påverkas. Nästa år lanserar vi tekniken i 3-fas, säger Tommy. – Just nu har vi absolut planer på expansion, men för tillfället finns vi i Sverige, Norge och Finland. Solenergimässigt ligger Sverige lång före båda länderna. Men Finland börjar vakna upp och jag tror att alla tillslut kommer att komma till samma insikt - allt som behövs är rätt form för rätt behov och land. En passform för solenergin. För framtiden vill vi kika på energilagring, ladd stationer för elbilar, smarta hus och så vidare. Vi vill utvecklas och kommer att bredda vårt sortiment, så att vi tillslut kan erbjuda ett helt system för slutkunden. Energilagring, solcellsanläggning, värmesystem, kommunikation, säger Christian. ■ ” Som konsultativ solcellsgrossist hjälper vi våra kunder med allt från projektering till detaljer under arbetets gång Nordisk Energi 59