Nordisk Energi 1
Gästartikel ” Att kunden nöjer sig med leveransen
, trots en icke optimal prestanda, grundar sig rimligen i kravställningen Stressad personal En viktig delförklaring till att det ofta ser ut så här ligger förmodligen i förfarandet vid upphandling av ny utrustning. Leverantören ska under begränsad tid och med begränsad personal, försöka starta upp en helt ny anläggningsdel med alla problem det innebär. Det är inte bara reglerteknik man måste brottas med utan även felmonteringar, feldimensioneringar, felleveranser och annat. Det är fullt begripligt att driftsättaren tvingas nöja sig med medioker prestanda på den där temperaturregleringen. Den fungerar ju ändå hyfsat till skillnad från mycket annat. När anläggningen väl är igång och förhoppningsvis klarar sina kontraktskrav följer en garantiperiod på något år. Under denna tid ändras ingenting som inte uppenbart är fel. Gott om tid för anläggningens personal att vänja sig vid onödig dålig prestanda och skapa sig en känsla för hur det ”normalt” fungerar. Att kunden nöjer sig med leveransen, trots en icke optimal prestanda, grundar sig rimligen i kravställningen. Kontraktskraven som ställts för anläggningen kan vara i stil med: ”Anläggningen ska klara att producera så många megawatt och den ska släppa ut max så mycket av det ämnet”. Hur låter ”Bilen ska klara av att accelerera till 100 km/h och den ska dra max 1 liter/mil”? Inte lika rimligt eller hur? Skapar ingen riktig känsla för bilens prestanda. Istället är det självklart att ställa krav på hur snabbt bilen ska klara av accelerationen, vilken toppfart den har och vilka utsläpp den får generera under en standardiserad testcykel. Leverantören tvingas till optimering genom kundernas och myndigheternas krav, även om en del kreativa ingenjörer från Wolfsburg hittat andra sätt att lösa det på. Kunderna inom processindustrin borde också kunna ställa liknande krav. Simulera mera Ett led för biltillverkarna, även de från Wolfsburg, i att klara dessa krav är att nyttja en metod som funnits tillgänglig många år; Man simulerar! Simulering av processen ger möjligheten att i verkligheten göra rätt direkt, genom att först göra alla fel i simulatorn utan att detta orsakar några skador eller produktionsbortfall på anläggningen. Genom simulering kan vi garantera att vår nya reglering är testad och optimerad i lugn och ro, långt innan den införs i anläggningen. Dessutom kommer feldimensioneringar av utrustning, exempelvis pump- eller ventilkapaciteter och tankstorlekar att kunna uppdagas innan byggnation eller upphandling. Det ger även operatörerna möjligheten att bekanta sig med processen Nordisk Energi och dess automationslösningar redan innan den finns. Allt detta bidrar sammantaget för en snabbare driftsättning och en mer optimal reglering av processen. Hur mycket snabbare går då driftsättningen? Svårt att svara på eftersom det varierar från fall till fall, men vad kostar en månad, en vecka eller bara en dag av fullständigt produktionsbortfall? Sådan förhållandevis enkel analys är ofta(st) fullt tillräcklig för att motivera den extra kostnaden en simulator medför initialt. Sammanfattningsvis borde det finnas en större drivkraft till att göra rätt direkt. Att redan i upphandlingen ställa krav på reglerprestanda, att simulera i förväg för att verifiera tänkta lösningar och att optimera den där kretsen direkt när den installerats skulle innebära att väldigt stora värden sparades, både ekonomiskt och miljömässigt. Många procent outnyttjade resurser döljs inom ramarna för svensk processindustri. Industri 4.0, Big Data, Smart Factories och Internet of Things i all ära, men det är ju här insatserna måste läggas först och, för att återknyta till bilanalogin, se till att däcken är pumpade, och hela, innan hjulinställningen finjusteras! ■ 77 Ô Magnus Aråker från Optimation Foto: Optimation