Nordisk Energi 1
Kraftvärme överhettarna, vanligast vid en materia
ltemperatur på över 600 grader, men genom tungmetallkloridinducerad korrosion, som exempelvis från bly och zink, kan alkalismältor uppkomma på svalare värmeytor som primäröverhettare och eldstadsväggar, i vissa blandningar av alkali- bly och zinkklorid mellan 200 och 400 grader. Materialavverkning kan också öka kraft igt genom samverkan av korrosion och erosion, framförallt där sandpartiklar förekommer det vill säga hos en BFB-panna eller en CFB-panna, och då på platser extra utsatta för erosion. – För att kunna minska och minimera korrosionen måste vi titta på vad som inverkar och vilka parametrar som fi nns. Viktiga delar är bränslesammansättningen, överhettarmaterialet, ång- och materialtemperaturer, rökgastemperaturen samt överhettardesignen. Vid bränslebyte i en befi ntlig panna, eller en helt ny panna så kan man titta på optimering av bränsleblandningen, tillsatsmedel, materialbyte och överhettardesignen för att minska benägenhet till korrosion. SteaMax SteaMax är ett verktyg som Valmet själva har utvecklat. Ett beräkningsverktyg för anläggnings- och bränslespecifi k korrosionsprediktering. Den baseras på bränslesammansättning, panndesign och placering av överhettare, samt empirisk data från mer än 1 300 korrosionstest i laboratorieskala och data från fl er än 45 fullskaliga anläggningar. – Med detta verktyg kan vi bland annat välja ut korrekt material till överhettare, optimera ångtemperaturen och evaluera korrosivitet för olika bränslen och bränslesammansättningar. I exempelvis ett test undersökte Valmet ungefär 20 olika sammansättningar av bränsle, med olika laster. Under vintern kördes pannan med mer torv (samt bark, grot, stubbar, faneråterstod, fabriksslam) och vid 100-procentig last, men under våren kördes pannan endast på halvlast. Testet kom fram till att den kostsamma torven kunde tas bort vilket i sin tur gjorde att svavelhalterna i rökgaserna minskade utan att bränsleblandningen blev mer korrosiv. Det fi nns även möjligheter att minska korrosionen genom modifi ering av förbränningskemin. Som till exempel samförbränning av torv, kol och slam vars svavelinnehåll kan minska korrosiviteten. Eller att använda sig av additiv som svavel, aluminiumsulfat, järnsulfat eller ammoniumsulfat. Corrored Valmet har också en analysator, Corrored, som kan hjälpa till med att ta prover i rökgas baserat på en titreringsteknik. Med den kan kunden på ett säkert sätt räkna ut hur mycket svavel som behöver doseras genom att räkna ut förhållandet mellan svavel och klor. – Avslutningsvis kan man sammanfatta att bränslesamansättningen är A och O. Korrosiviteten för olika bränslesammansättningar kan modelleras. Bäst är att optimera bränsleblandningar eller använd tillsatsmedel. Samt se över materialvalen och överhettardesignen. ■ ” Avslutningsvis kan man sammanfatta att bränsle samansättningen är A och O. Korrosiviteten för olika bränslesammansättningar kan modelleras ! Viktigt att se över för minskad korrosion: Bränslesammansättning Överhettarmaterial Ång- och materialtemperatur Rökgastemperatur Överhettardesign Nordkalk är Nordeuropas ledande leverantör av kalkstensbaserade produkter. Vi erbjuder miljövänliga produkter för olika branscher, såsom cellulosa- och pappersindustrin, stål- och gruvindustrin, byggnadsindustrin och den kemiska industrin. Våra produkter bidrar till en bättre miljö genom rökgasrening, vattenbehandling och jordförbättring. Vi strävar till att ge mer värde till våra kunder med mindre miljöpåverkan. www.nordkalk.se Member of Rettig Group Nordisk Energi 45