Svensk Golf 1
IN Utrustning TRE HETA TEKNOLOGIER Utrustningstil
lverkarnas ingenjörer jobbar ständigt för att hitta n a k nm tar golfutrustningen ar vi upp tr m fi gur verkarnas ingenjörer t f ar i några t hitta ny koya onstruktioner som tar golfutrustningen framåt. Här visar vi upp tre heta teknologier som fi gurerar i några av 2014 års n a klubbory klubbor. Tex :t OSKAR ÅSGÅRD JUSTERBAR TYNGDPUNKTDrivers som går att fi njustera både till höger, vänster, upp och ner har vi blivit vana vid. Men i och med lanseringen av Callaway Big Bertha Alpha införs ytterligare ett moment till anpassningsmöjligheten hos en driver, nämligen individuell anpassning av klubbhuvudets tyngdpunkt. Tack vare sin Gravity FARTSKÅROR I KLUBBHUVUDEN Det började med skåror i botten av sulan på fairwaywoods och hybrider för att göra träff ytan mer fl exibel och därmed åstadkomma högre bollhastigheter. Adams Golf gick i spetsen för utvecklingen med sina tidiga modeller med fartskåror, som dök upp i början av 2010-talet. Sedan dess har fartskårorna hittat hem i såväl drivers som järnklubbor och bland klubborna i årets utrustningstest hittar vi fartskåror i så gott som alla nya drivers, fairwaywoods, hybrider och järnklubbor från Adams och TaylorMade. MISSA INTE TESTET! 84 SVENSK GOLF | 1 2014 TSVINGVIKTSJUSTERING eknologin med utbytbara viktskruvar i driverhuvuden har funnits i fl era år. Men den har framförallt varit utformad för att bestämma i vilken ände av klubbhuvudet, tå eller häl, som mest vikt ska vara positionerad. Mer vikt i hälen gör det lättare att sluta klubbhuvudet och främjar drawskruv och vice versa. En viktig parameter i att hitta en klubba som passar är att anpassa svingvikten efter individens svingtempo och hastighet. Med hjälp av utbytbara skruvar av olika vikt i sulan på klubbhuvudet går det att lättare anpassa svingvikten efter individen. Två nya drivers inför 2014, Wilson Staff FG Tour M3 och Cleveland 588 Custom, använder sig av den här teknologin specifi kt för svingviktsjustering. Core-teknologi där en 12 gram tung kolfi berstav, som har 10,5 gram av totalvikten placerade i ena ändan av staven, kan man själv välja om den tunga eller lätta ändan ska sitta i botten av klubbhuvudet. Ju lägre tyngdpunkten positioneras, desto lägre spinn genererar drivern. Därmed går det att påverka spinntalen utan att ändra driverhuvudets loft, vilket annars är det lättaste sättet att anpassa spinnen. Callaways tester har visat att det skiljer runt 300–500 varv per minut i spinn mellan de två lägena. I kommande två nummer av Svensk Golf får du ta del av marknadens mest kompletta utrustningstest av nya klubbor 2014. Där kommer vi bland annat att se vad ovanstående tre teknologier går för. Titleists 714-järn är en av årets heta nyheter – men utan att ha någon av ovan nämnda teknologier.