Barnbokskatalogen 2019/2020 1
Lokalt recept för lyckat samarbete I Haverdal uta
nför Halmstad, mellan skog och hav, ligger Wekalyckans förskola. Här samarbetar man sedan flera år tillbaka med det lokala folkbiblioteket. Bokbussen stannar regelbundet utanför förskolan och det populära kapprumsbiblioteket får nya böcker att låna ut till barn och familjer. Men det är inte bara i kapprummet som böckerna finns. Här ser vi böcker överallt. Till och med på toaletterna! Vi besöker Wekalyckans förskola för att få tips på hur bibliotek och förskola kan gå i armkrok och dra nytta av varandra. Pedagogerna och bibliotekarierna berättar om fullträffar och fallgropar under arbetets gång. – Det är som när barn lär sig att knyta skorna, förklarar de. Jag kan inte, säger barnen. Nej, du kan inte nu, men du kan lära dig. På samma sätt känner vi när vi tvingas utmana oss i våra arbeten – vi lär oss och växer som människor. Bästa tipsen för samarbete mellan förskola och bibliotek: ⚫ Man måste mötas och se varandra. Visst är det bra med mejl och Skype – men fysiska möten gör skillnad. ⚫ Det är bra om det finns en samordnande spindel i nätet (t ex en språk-, läs- och skrivutvecklare). ⚫ Dra nytta av varandras kompetenser – ”tillsammans blir vi starkare!” Barnbibliotekarien kan litteraturen och pedagogen känner barnen och kan didaktiken. ⚫ Börja småskaligt och låt verksamheten växa dynamiskt medan ni lär er vad som fungerar. ⚫ Förankra samarbete inom organisationen, både hos ledning och kollegor. Det måste finnas en genuin vilja att lära av varandra för att det ska fungera. FAKTA Haverdal, Harplinge och Steninges förskolor samarbetar sedan många år med biblioteken. Det handlar om kapprumsbibliotek och gemensamt lärande tillsammans med naturskola och KomTek. Sedan i höst samarbetar de också kring Skolverkets satsning Läslyftet. ⚫ Utgå från er specifika verksamhet och anpassa metoderna därefter. Det finns ingen universallösning som passar alla. ⚫ Tänk långsiktigt och integrera nya metoder med det ni redan gör. Acceptera och omfamna att saker måste få ta tid. ⚫ Lär er med och av projektet. Gemensamma utbildningsdagar kan vara en väg. Ett nyfiket förhållningssätt möjliggör lärande, vilket ger meningsfullhet. I en lyckad samverkan växer alla inblandade i sina professioner. Text: Anna Ringberg och Nina Suatan Foto: Andreas Adde Andersson 18