Barnbokskatalogen 2019/2020 1
Det är bra med korta böcker att läsa om man har t
råkigt en stund. Den här är kul: titta hur texten åker över sidan, säger Malte. Han och kompisen Sixten ylar med varulven i Ett monster på tivoli av Mats Wänblad. Rosenvalls fritidshem i Söderhamn är med i ett projekt som kallas ”Lättläst på fritids”. Det är ett roligt och framgångsrikt sätt att jobba läsfrämjande. Färdiga bokpåsar från biblioteket med tunna böcker gör det enkelt för fritidspedagog Sara Lif att förbereda läsningen, hitta tema för samtal och förnya bokhyllan. Eftersom fritidspedagogerna även är med i skolan under lektionstid vet de vilka elever som behöver lite extra stöd och uppmuntran kring läsning. Men läsningen på fritids är framförallt en stund för läsglädje och en mer social form av läsning. Varje vecka läser Sara eller hennes kollegor högt för en grupp. Idag har hon läst Kim och Lina räddar Sture av Torsten Bengtsson. När Sara läser visar hon inga bilder, förklarar barnen. Efteråt får de istället rita sina egna bilder från berättelsen. Av bilderna som växer fram förstår vi att Sture är en katt som räddats ur ett träd. Men det är inte alltid Sara som läser för eleverna. Elever från årskurs 3 läser också högt för varandra. – Det är så roligt att se hur den ena efter den andra tar mod till sig och vill prova att läsa högt för gruppen, berättar hon. De äldre barnen har också lånat varsin lättläst bok på biblioteket. Boken läste de tillsammans med ett av de yngre barnen på fritids. Det blev mycket lyckat. Sara Lif Tips ur Gunilla Hagman och Nypon förlagsmaterial ”Lättläst på fritids ger bra skolresultat” ⚫ Skapa en speciell plats för läsning ⚫ Se till att ha fräscha böcker som byts ut ofta ⚫ Låna gärna böcker så att ni kan byta ut dem ⚫ Presentera böckerna på ett lockande sätt i hyllan ⚫ Utse läs-ansvariga i personalgruppen ⚫ Schemalägg lässtunder i grupp för alla barn med tid för samtal om innehållet ⚫ Samarbeta med folkbiblioteket ⚫ Ha alltid en bok med dig på skolgården eller utflykten tycker att hon efter en tids arbete med ”Lättläst på fritids” ser en skillnad i hur barnen väljer böcker med mer omsorg när de besöker Söderhamns stadsbibliotek. – Det känns roligt när man har läst en hel bok. Och det är spännande när det kommer nya böcker och man får välja själv, säger Floora. – Det är lite text på sidorna och fina bilder i färg, fortsätter Floora som gillar hästböcker och bläddrar i Galopp, Saga av Pia Hagmar. – Jag behöver en sån här bok med bilder, det är roligare, säger Kurt och berättar om Leo och datorspelet av Christina Lindström. I sommar är det dags för barnbibliotekarien på stadsbiblioteket att samla in bokpåsarna och uppdatera innehållet. I Söderhamn har vissa fritids fått extra böcker på andra språk och särskolan har fått ett mer skräddarsytt urval med bland annat taktila böcker. – För oss på folkbiblioteket är ett sådant här samarbete ett bra sätt att locka barnen till läsning och biblioteksbesök. Det ligger i folkbibliotekets uppdrag att främja barns och ungdomars läsning på fritiden och på det här sättet når vi ut till många barn, säger barnbibliotekarie Petra Zetterlund.