Heta stolen ”SLU måste synas där unga finns” Jägm
ästarstudenten Hanna Kankainen understryker att skogen är en superviktig naturresurs som måste förvaltas på bästa sätt. Hon var PR-ansvarig för Skogshögskolans julgransförsäljning i julas och Skogssveriges ambassadör på sociala medier. Text Marianne Lindberg Foto Kristina Sahlén Vad har du gjort som ambassadör för Skogssverige? – Jag har publicerat inlägg på Facebook och Twitter om Skogis* julgransförsäljning. Bland annat har jag gjort en kort intervjuserie med de studenter som jobbade med det administrativa inför försäljningen. Även uppdateringar från huggningen i Skåne och framför allt försäljningen i Stockholm har kunnat följas i både text och bild. Hur ser du på uppdraget? – Det har varit spännande och roligt. Det är ett samarbete mellan Skogssverige, Skogshögskolans studentkår och SLU, Sveriges lantbruksuniversitet. Vi studenter har haft möjlighet att informera om vår försäljning och kunnat marknadsföra via sociala medier för att nå en större publik. Skogssverige har samtidigt synts i våra sociala medier och blivit exponerat med sin julgranssida så att fler har fått upp ögonen för deras verksamhet. SLU:s intresse i det hela är att marknadsföra jägmästarutbildningen. Hur het är skogen? – Den är het och kommer att bli hetare! Men en bromskloss är att unga intelligenta människor väljer andra utbildningar på grund av okunskap om vad skogen kan erbjuda för karriären och för hela vår planet. SLU måste synas där unga finns och utveckla programmets kvalitet. Själv blev jag tipsad av en bekant om utbildningen. 34 Tillväxt För mig handlar skogen om att förvalta en naturresurs som är superviktig. På skolan finns många intressen representerade, varför vi i studentkåren arbetar mycket med att skapa ett debattklimat som öppnar för samarbete i stället för konfrontation. Hur är det att vara ung tjej i en skogsbransch som till stor del består av män? – Klimatet på skolan är bra, tycker jag. Visst har jag funderat över om det kan innebära en extra utmaning att som ung kvinna axla en ledarroll över en skara medelålders män, men det är inte något som skrämmer mig. Att döma människor efter vilket kön man tillhör skulle enligt mig komma från någon som har stagnerat i tankarna och jag hoppas att det företag jag en dag kommer att jobba för inte anställer människor som inte vill tänka ett steg längre. Vad tror du om framtiden för skogen? – Den är ljus. Förutom att den är viktig för vår existens kommer den att vara viktig för att utveckla biobränslen och produkter som kräver ett material som går att återvinna. Vad vill du göra när du är klar med utbildningen? – Vet inte riktigt. En vision är att få jobba med någon form av produktutveckling. Jag vill ha ett jobb där det finns utrymme för kreativitet och mycket tänkande. n * Skogshögskolan kallas för ”Skogis” i dagligt tal. Jägmästarstudenter från Skogis sålde 1 700 granar i Stockholm i julas. ”Försäljningen gick bra, vi är väldigt nöjda!”, säger Hanna Kankainen. Här svarar experter och specialister inom diverse områden på aktuella frågor. Hör av dig och berätta vem du vill se i den heta stolen. skogochlantbruk@handelsbanken.se Postadress: Handelsbanken Skog och lantbruk, Torsgatan 12, 103 70 Stockholm Hanna Kankainen Aktuell: PR-ansvarig för Skogis granförsäljning 2016 och digital ambassadör för Skogssverige. Ålder: 26 år. Familj: Pojkvän, mamma, pappa och två bröder. Utbildning: Naturvetenskapligt gymnasium. Kurs i kreativt skrivande. Går nu tredje året på den femåriga jägmästarlinjen i Umeå.