Värmer luftmassor i urberg motsvarande halva Glob
en I Norsborg, i sydvästra Stockholm, är nu tunnlarna färdigsprängda till den yta som ska rymma en ny tunnelbanedepå. Totalt kommer 17 tåg att få plats här. – Hela depån ska värmas med fjärrvärme. Luftmassorna som ska värmas motsvarar drygt halva Globen i volym, berättar Elin Elmér, informationsansvarig på SL för Norsborgsdepån. ▶Norsborg är en av ändstationerna på den röda tunnelbanelinjen i Stockholm och det är här som tågen från denna linje kommer att vara parkerade nattetid från och med 2017. På nätterna städas och tvättas tågen. I närheten, ovan jord, byggs nu också en verkstad för att kunna reparera och underhålla tågen. Även den kommer att värmas med fjärr - värme. Unik kund – Det är tre bergtunnlar utsprängda under Eriksbergsåsen. Två av tunnlarna är uppställningstunnlar där tågen kan städas och tvättas och i den sista tunneln finns bland annat ett provspår där tågens bromsar ska testas när de har varit i verkstaden, berättar Elin Elmér och fortsätter: Nu är sprängningarna under Eriksbergsåsen klara och här ska så småningom 17 tunnelbanetåg få plats. Då ska hela bergrummet värmas med fjärrvärme. – Anledning till att allt utom verkstaden ligger i ett bergrum är för att inte ta värdefull mark i anspråk. Nu byggs allt i berget under en ås, så trots de enorma ytor som detta kräver så har vi inte behövt använda attraktiv mark, vilket är riktigt bra. Ur värmesynpunkt är detta ett mycket speciellt projekt, för det finns ingen liknande anläggning där man kan se hur de har dimensionerat. I depån ska temperaturen var 18 grader, vilket är ett arbetsmiljökrav för dem som arbetar där med städning och tvätt. – Det finns ingen mall för detta jobb, så det har krävts mycket beräkningar och än har vi inte facit, säger Jan Skagerström, som är installationsansvarig för VVS i projektet och ansvarig för depåns uppvärmningssystem. Hans första uppgift var att utvärdera förutsättningarna och besluta om lämpligt energislag. – Vi har vägt samman olika fakJan Skagerström och Elin Elmér ser båda projektet med den nya tunneldepån är en spännande utmaning, för någon liknande anläggning finns inte sedan tidigare. 10 torer och fjärrvärmen var det som vi ansåg vara bäst. Det var inte ett ekonomiskt överlägset alternativ, utan det vara andra faktorer som övervägde såsom enkelheten, stabiliteten och att det kräver mindre underhåll än andra uppvärmningssystem. Även miljömässigt var det ett bra alternativ, säger Jan Skagerström. Fjärrvärmen köps från Södertörns Fjärrvärme och enligt nuvarande beräkningar så kommer SL att köpa 1400 MWh per år till depån och verkstaden. Inga speciallösningar – Detta är ett spännande projekt och det är roligt att SL har valt fjärrvärme, särskilt med tanke på att de är en kund som ställer höga miljökrav. Rent tekniskt innebär det faktiskt inte några speciallösningar för vår del utan anslutningen till depån görs som till en vanlig fastighetskund, säger Cecilia Nordin, marknads - chefs- och försäljningschef på Södertörns Fjärrvärme. ANN-SOFIE BORGLUND Fjärrvärmetidningen • Nr 1 • Februari 2015 Foto: STINA SVANBERG