Hallå där! $ Anders Tengman Du vann tillsammans m
ed Tomas Gustafsson affärsplanstävlingen Venture Cup Nord genom er affärsidé att värma och kyla flygplan med fjärrvärme respektive fjärrkyla. Hur kom ni på den idén? – Jag har arbetat med energifrågor i 40 år, varav fem år i Saudiarbien. Flygplanen vid flygplatserna i Saudiarabien är väldigt varma när man går in i planet och eftersom jag jobbade med fjärrkyla började jag fundera på om det skulle gå att kyla planen med fjärrkyla. Väl hemma i Sverige och Umeå var det vinter och rejält kallt och här behövde planen värmas, vilket borde gå att göras med fjärrvärme tänkte jag. Hur långt har ni kommit med denna affärsidé? – Den finns i dag installerad på Ängelholms flygplats och fjärrvärmen levereras av Öresundskraft. Den är dimensionerad ner till – 18 grader. Vi för också diskussioner med ytterligare flygplatser i Sverige och de är samtliga intresserade. Vi har provat tekniken såväl teoretiskt som praktiskt så vi vet att det fungerar på såväl små flygplan som stora flygplan som Boeing och AirBus. Tekniska verken har till viss del redan börjat anamma det som Simon Nyberg och Stefan Blomqvist föreslår i sitt examensarbete. Under Simon Nybergs, Stefan Blomqvists och Johannes Skölds fötter ligger nyligen idrifttagen markvärme. Foto: STAFFAN GUSTAVSSON kens markvärmesystem kan i nuläget inte styras med ett sådant verktyg, bland annat på grund av svårigheten att bedöma anläggningarnas värmetröghet och att tekniska förutsättningar saknas. I dag sköts markvärmedriften i huvudsak manuellt från en driftcentral. Men med stöd i examensarbetets slutsatser tänker Tekniska verken försöka sig på en automatisering. – Till viss del har vi redan börjat med det som Simon och Stefan föreslår, säger Peter Ahlin. Till exempel håller vi på med uppdatering av undercentralerna så att de går att fjärrstyra, vi gör också försök med nederbördsgivare. De båda examensarbetarna menar att markvärme i viss mån är ett försummat område där det finns stora möjligheter för utveckling. JOHAN GRANATH Läs mer ◾ Simon Nybergs och Stefan Blomqvists examensarbete heter "Modellering och energieffektivisering av befintliga markvärmesystem" och finns att ladda ner från Svensk Fjärrvärmes webbplats. på markvärme ellt men bygga styrningen på en väderprognos. – Prognosstyrning har vi ännu inte funderat på. Vi kommer att prova oss fram och har beredskap för en högre grad av automatisering. Ökad efterfrågan Falu Energi & Vatten har tidigare inte värmt upp gator eller andra markytor, förutom en fotbollsplan. Margareta Eriksson tror att efterfrågan på uppvärmningsformen kommer att öka i Falun. Fjärrvärmetidningen • Nr 1 • Februari 2015 Bland annat på grund av att det är praktiskt och orsakar mindre slitage. – Det blir inte blött på samma sätt, man behöver inte sanda, vilket betyder till exempel att det blir mindre smuts i butiker och ombord på bussar. Det innebär bland annat lägre grad av slitage och mindre städning. Dessutom ökar tillgängligheten. Anläggningen, som består av två slingor med tillhörande centraler är igång sedan mitten av december. JOHAN GRANATH Anders Tengman och Tomas Gustafsson prisas för sin affärsidé att värma och kyla flygplan med fjärrvärme respektive fjärrkyla. 7 Hur fungerar er produkt? – Flygplan som står en längre tid på flygplatser kyls eller värms i dag med eldrivna anläggningar vilket medför en hög miljöbelastning. Vårt system använder fjärrvärme/-kyla och finns i två utförande, dels som en mobil enhet som i första hand passar till små flygplatser och en fast enhet som installeras under gångbryggan, som är teleskopisk och flexibel i både höjd och sidled. Klimataggregatet ansluts till flygplanens interna ventilationssystem enligt Boeing och Airbus krav. Vilka är fördelarna med att använda fjärrvärme/fjärrkyla istället för el vid denna tillämpning? – Det är bättre för miljön, men är också billigare samt ger lägre underhållskostnader då det är få rörliga delar. Vad händer nu närmast i ert bolag Smart Climate Scandinavia? – Vi arbetar på flera håll och för diskussioner med både flygplatser och energibolag. Vi har också lämnat in en patenansökan som vi snart hoppas få godkänd. Den gäller för den svenska marknaden och vi har även skickat in en patentansökan som ska gälla internationellt, för vår produkt är världsunik. Utöver det så har vi genom vinsten i Venture Cup Nord kvalificerat oss till Venture Cups riksfinal i vår, vilket känns väldigt roligt. Det händer mycket på en gång helt enkelt. ANN-SOFIE BORGLUND