Fjärrsyn nu en del av Energiforsk Fjärrvärmebrans
chens forskningsprogram Fjärrsyn är sedan årsskiftet en del av det nybildade forskningsbolaget Energiforsk, som även omfattar forskning om el och gas. ▶ – Energisystemet utvecklas mot mer integrerade lösningar. Att forskningen samlas under samma paraply är helt rätt och skapar förutsättningar för att hitta framtidens lösningar. Inte minst för fjärrvärmen, och för Fjärrsyn, är detta viktigt eftersom fjärrvärme är en systemlösning, säger Ulrika Jardfelt, VD för Svensk Fjärrvärme. Energiforsk ägs av Svensk Energi, Svensk Fjärrvärme, Svenska kraftnät, Energigas Sverige och Swedegas. Bolaget, som också omfattar den verksamhet som tidigare ingick i Värmeforsk, har ett 20tal anställda och finns i Stockholm och Malmö. Bolagets VD Magnus Olofsson är glad över den breda samlingen av viktiga aktörer i energibranschen. – Verksamheten kommer att spänna över hela energisystemet med helhetsperspektivet i fokus. Det ger förutsättningar att arbeta med rätt frågeställningar. Energiforsk kommer att samla aktörer från industrin, samhället och den akademiska världen, säger Magnus Olofsson. Fjärrsyn påverkas inte så mycket av flytten till ett nytt bolag. Fjärrvärmebranschen och Energimyndigheten finansierar fortfarande Fjärrsyn och Svensk Fjärrvärmes expertråd kommer även fortsättningsvis att ha en rådgivande roll för att säkra relevans och användbarhet av resultaten. Nuvarande forskningsperiod sträcker sig fram till juli 2017 och redan påbörjade projekt fortsätter enligt plan, men sedan januari är Energiforsk beställare av projekt. ANN-SOFIE BORGLUND 4 Stena Danica anslutet! Stena Danica har som första fartyg i linjetrafik anslutits till fjärrvärme. Anslutningen innebär att koldioxidutsläppen i Göteborg minskar med 500 ton per år. ▶ Invigningen av anslutningen till Stena Danica genomfördes den 1 december. Uppvärmningen av färjan har tidigare skett med olja och energiåtgången motsvarar uppvärmningen av cirka 260 villor. Fjärrvärmen kommer att värma Stena Danica när hon ligger i hamn, vilket oftast är mellan klockan 2 och 9. Fyra värmeväxlare Fjärrvärmen kommer från det närliggande fjärrvärmenätet och i en container på kajen finns en värmeväxlare som överför värme från fjärrvärmenätet till fartygets värmesystem vid kaj. Anslutningen till värmesystemet ombord sker med en droppfri snabbkoppling. Ombord överförs sedan värmen till fartygets interna värmesystem genom fyra värmeväxlare som står på maskindäck. I containern på kaj finns också styrsystemet. Det registrerar om fartyget är anslutet eller inte. Då fartyget är anslutet anpassas uppvärmningen efter temperaturen ombord och när fartyget är till sjöss cirkulerar fjärrvärmevattnet i systemet för att förhindra att det fryser i rören. På styrNu har för första gången ett fartyg i linjetrafik fått fjärrvärme. Foto: ANN-CHARLOTTE EKENSTEN systemets display kan man också se hur mycket koldioxid som sparats sedan fjärrvärmen installerades. Första linjefartyget Tekniskt fungerar detta på liknande sätt som i Luleå där fjärrvärme står för uppvärmningen av isbrytare under perioden maj– november. Där rör det sig dock om uppvärmningen för en längre period. Stena Line är först i världen att ansluta ett av sina fartyg i linjetrafik till fjärrvärme. – Nu hoppas vi på en snabb utvärdering av fjärrvärmen till Stena Danica, så kan vi ansluta fler fartyg till fjärrvärme, säger Stena Lines VD Carl-Johan Hagman. Dansk biomassa miljösäkras ▶ Dansk Fjernvarme och kraftvärmeföretagen i Dansk Energi har enats om ett avtal för att säkerställa tillgången på uthålligt producerad biomassa i pannorna. Det sker mot bakgrund av snabbt ökande användning av biomassa, inte minst inom fjärrvärmen. I dag är 15 procent av landets eloch värmeförsörjning baserad på träflis och träpellets. En omfattning som bedöms växa till 25 procent de kommande fem åren. Hälften importeras, främst från Östersjöområdet och Sydeuropa. En tredjedel av Dansk Fjernvarmes medlemmar eldar i dag med uthållig biomassa. En uppsättning branschgemensamma regler har länge diskuterats. Sådana regler var på gång inom EU, men har skjutits fram till 2020. Så länge ville klimat- och miljöminister Rasmus Helveg Petersen inte vänta. Branschen fick välja: kom till skott frivilligt eller så blir det lagstiftning. Nu är ministern nöjd och ”imponerad över ambitionsnivån i avtalet”. Enligt avtalet ska bland annat trä från uthålligt skogsbruk säkras och en rapport ska årligen granskas av en fristående institution. 2016 ska 40 procent av biomassan omfattas av dokumentationskraven, 60 procent 2017 och 75 procent 2018. Avtalet ska vara helt i kraft 2019. Dansk Fjernvarme räknar med en koldioxidminskning med nästan 90 procent vid eldning av biomassa, jämfört med kol eller naturgas, som i nuläget alltmer fasas ut från den danska bränslemixen, inte minst på grund av höga avgifter, medan biomassan är avgiftsfri. LARS LINDH Fjärrvärmetidningen • Nr 1 • Februari 2015 En målsättning är också att sprida lösningen med fjärrvärme till fartyg till flera hamnar i världen. Fjärrvärmeanslutningen till Stena Danica är en del av EUprojektet Celsius, som leds av Göteborg Energi tillsammans med Göteborgs Stad. Syftet med projektet är att sprida kunskap om fjärrvärmens möjligheter till andra städer i Europa, bland annat vad gäller att tillvarata spillvärme som inte utnyttjas i dag. Detta görs genom att utveckla och visa på smarta integrationslösningar med fjärrvärmenätet, med hjälp av ett antal demonstrationsprojekt. Ett sådant projekt är Stena Danica i Göteborgs hamn. ANN-SOFIE BORGLUND