Porsche Magasin 1
Förarmiljön är uppdaterad men släktskapet med övr
iga Porsche-modeller märks direkt. Bakom ratten väljer Janne läget E-charge, där motorn, tillsammans med inbromsningar, laddar upp batteriet igen. Alltså helt utan laddsladd. Regnet fortsätter att ösa ned, men utan att skapa någon som helst dramatik för förarna. – Det är rejält med vatten och djupa pölar på vägbanan nu, men bilen går superstabilt. Att det är spårigt märks inte alls. Den går som på räls. – Porsche-bilar är så himla gedigna. Men det som imponerar på mig är att trots att bilen är så stor, en riktig direktionsvagn, känns den smidig och sportig när man kör, fyller Björn i. Framåt Ödeshög har batteriet laddat upp sig igen och har ungefär fem mils räckvidd att erbjuda, så att även Janne får prova på att köra eldrivet. – Elektrifieringen märks tydligt också i racingvärlden, där man nu står inför ett vägskäl åt vilket håll man ska gå med drivlinorna. Vi har ju redan Formel E och nu går Rallycross över till eldrift också. BRINNER FÖR MOTORSPORT Det märks att de här killarna verkligen brinner för motorsport. Kanske lite för mycket. För framsätessnacket övergår snart till skvaller om olika förare och teamchefer, och när de länge och ingående börjar diskutera en skandal som tydligen utspelat sig på ett gokart-mästerskap vänder jag istället blicken mot displayen mellan baksätesstolarna. Jag ställer in perfekt temperatur och testar den inbyggda fläkten i sätena innan jag hittar menyn för sätesmassage. Bland fem olika lägen med justerbar intensitet fastnar jag för en stunds avslappnande shiatsu-massage. Jag slumrar tydligen till en stund i det fåtöljlika sätet, för plötsligt är vi framme i Jönköping och det är dags för mig att ta tåget tillbaka till Stockholm. Björn tar över förarsätet igen och försvinner bort på gatorna genom Jönköping. Jag tittar efter bilen och kommer på att vi glömt prata om att den ju är riktigt snygg också. Men det får bli en annan gång. 17