Porsche Magasin 1
”Ännu effektivare motorer” Fabian Zink, ansvarig
för motorutveckling Porsche 718. Porsche 718 Boxster GTS 4.0 är i det närmaste identisk med 718 Cayman GTS 4.0 när det gäller specifikationer och prestanda. Hur kommer det sig att ni nu erbjuder en sugmotor i 718-serien igen? – Det har flera orsaker. Först och främst är det förstås för att en del av våra kunder efterfrågar det. Men det har även blivit skillnader i bestämmelser och mätningar av utsläppsvärden. I och med att körcykeln har ändrats från NEDC till WLTP-standard har skillnaderna i utsläppsnivå mellan turbooch sugmotorer med samma effektnivå minskat. Vi har också kunnat göra den nya motorn mer bränsleeffektiv än de tidigare tack vare adaptiv cylinderkontroll som kan stänga av den ena cylinderbanken vid låg belastning, samt direktinsprutning med piezo-injektorer och variabelt insugningssystem. Vad skiljer motorn från maskinen i GT4 och Boxster Spyder? – Det är bara mjukvaruskillnader mellan versionerna, allt mekaniskt är identiskt. Skillnaden består främst i ett 200 varv/ minut högre toppvarv som ger 20 hk på toppen i GT4 och Spyder. Hur står sig bilen i varvtider mot den tidigare 718 GTS? – Vi mäter varvtider på bilar med PDK-låda för att få bättre jämförelse. Och eftersom PDK-versionen av den nya bilen precis är släppt så har vi ingen officiell tid i dagsläget. Men vi väntar oss att den nya bilen är närapå exakt lika snabb som den förra versionen, alltså runt 7.40. Vi förväntar oss inte heller någon skillnad mellan Boxsteroch Caymanversionerna. 53