Porsche Magasin 1
PORSCHE MAGASIN PORSCHE GTS-SPECIAL ör några år s
edan hade jag förmånen att få testa de tidigare Porsche 718 Cayman och Boxster GTS-modellerna i Andalusien. Bilarna hade genomgått den sedvanliga GTS-kuren med ökad effekt i sina 2,5-liters turbofyror, 365 hästkrafter för att vara exakt. De hade dessutom fått differentialbroms, fastare fjädring samt speciella fälgar och svarta accenter i exteriören. Jag föll pladask för utseendet och chassit var en dröm av precision och grepp. Motorn sköt också på riktigt fint. Alla mätbara och de flesta subjektiva egenskaper var med andra ord på topp, men för mig var det ändå något som inte kittlade riktigt lika hårt som tidigare: den turboladdade fyrcylindriga boxermotorn var effektiv och stark, men dess röst och karaktär kunde inte riktigt mäta sig med sina sexcylindriga föregångare. Porsche har uppenbarligen dragit slutsatsen att de verkliga entusiasterna verkligen efterfrågar en sexcylindrig sugmotor i toppmodellerna av 718. Och en sådan gjorde ju lämpligt nog premiär i modellerna Cayman GT4 och Boxster Spyder nyligen. Porsche har sedan dess modifierat den nya fyralitersmaskinen och även monterat den i nya 718 Cayman och Boxster GTS 4.0. BELÖNAR FÖRARE Jag hinner knappt anlända till Estorilbanan i Portugal förrän det är min tur att ta en teststint med den Cayman GTS 4.0 som väntar i bandepån. Hoppar i, spänner fast mig och trycker förväntansfullt in knappen som öppnar upp det standardmonterade sportavgassystemet. Redan på tomgång är detta en helt annan upplevelse. Rullar ut ur depån och noterar under de första två uppvärmningsvarven hur alla de gamla ljudsensationerna nu återkommit: det mullrar på lågvarv, råmar när man drar på och ylar extatiskt när man når de högre varvtalsområdena. Och nu får jag ge fullt ut på rakan. Drar bilen till precis före Nya Porsche 718 Cayman GTS 4.0 trivs utmärkt på banan men fungerar också ypperligt i vardagen. varvstopp och skjuter i nästa växel. Om och om igen. Toppeffekten kommer nu vid hela 7 800 varv. Subjektivt är det ett kraftigt, men fint doserbart drag som motorn ger. Alla typiska turboegenskaper är som bortblåsta: inga plötsliga vridmomentpucklar, ingen fördröjning i responsen. Nästa kurva är lite tajtare än jag beräknat och jag rullar igenom den på trean när jag borde valt tvåan. Motorns fina bottendrag gör att det går fint, men jag tappar ändå tydligt i acceleration eftersom motorvarvet blir för lågt. Detta är en motor som belönar den förare som håller koll på sin varvräknare. Varven går fortare och fortare och ska vi lämna den enastående motorn därhän kan jag bara säga att denna bil verkligen levererar på alla plan. Trots upprepade fullbromsningar från långt över 200 km/h tröttas bromsarna aldrig. Chassit är precist och däcken har ett grepp och en uthållighet vid bankörning som jag aldrig upplevt från ett gatdäck tidigare. Den manuella lådan är också en fröjd att använda. Det enda som kräver lite tillvänjning är att utväxlingen generellt är högre än vad jag är van vid, vilket gör att du inte får vara blyg med att växla ner inför de skarpare böjarna. Lådan är densamma som i GT4 och Boxster Spyder, men med längre slag för att öka vardagsvänligheten. Jag 51