Porsche Magasin 1
PORSCHE MAGASIN TAYCAN Den som är van vid förarmi
ljön i Porsche 911 kommer genast att känna igen sig även i Porsche Taycan, om än i mer digitaliserad form. runt om i Sverige. Och antalet växer hela tiden. Inne i Stockholm är det istället bensinstationerna som lyser med sin frånvaro, medan det är tätt mellan laddstationerna. Vi bestämmer oss för att göra av med lite laddning genom att köra motorväg och testa de olika körlägena i bilen. Vi styr mot Södertälje. Sträcka: 36,5 kilometer. Halvvägs dit ber vi bilen leta upp närmaste snabbladdare. Navigatorn hittar en Ionity-station, snabbladdningsnätverket som Porsche är en del av. Väl framme är det dags att ladda. Men vi har fortfarande 88 procents batterikapacitet kvar. Så istället väljer vi att söka upp några bildsköna småvägar för att ta fler bilder. Och för att tömma batteriet. Vi lyckas bränna av 31 kilometer, och är nu nere på 82 procents laddning. Vi åker till och med omvägar för att hitta ett lämpligt lunchställe. Stereon på, ac:n på fullt blås, lite onödigt snabba accelerationer, för här ska inte snålas. Anledningen till att vi vill tömma batteriet är att en Ionity-laddare kan ladda vår Porsche Taycan från 5 till 80 procent på 20 minuter, eller ge 100 kilometer extra räckvidd på bara fem minuter. Men vi har bara lyckats köra 86 kilometer totalt, trots snart en hel arbetsdag bakom ratten. Om man tittar på statistiken är en genomsnittlig bilresa, exempelvis till jobbet, 27 kilometer. En personbil körs i snitt 1 171 mil om året. Utslaget per vecka blir siffran 220 kilometer. Med andra ord kan alltså normalanvändaren gott och väl köra sin Porsche Taycan 4S i en vecka utan att ladda. Och ändå vara långt ifrån urladdad. Men även om det inte behövs måste vi ju testa att ladda. Jag kör fram till laddstationen, sätter laddkabeln i bilens ladduttag, går fram till displayen vid stationen och håller fram mitt Taycan Charging Card. Sedan trycker jag på ”Starta”. Ungefär tio minuter senare är laddstatusen uppe på 90 procent. Svårare är det inte. Taycan Charging Card är kopplat till tjänsten Porsche Charging Service och mitt kontokort. Som köpare av Porsche Taycan får man fri årsavgift i tre år till tjänsten Porsche Charging Service. När vi nått 90 procent trycker jag ”Stopp” på displayen och hänger prydligt tillbaka kabeln. Att ladda en elbil är faktiskt ännu smidigare än att tanka en ”vanlig” bil. ÅNGESTDÄMPANDE MEDICIN Vi har inte pratat särskilt mycket om hur nya Porsche Taycan är att köra här ovan, men vi kan konstatera att Vi bilägare skriver att ”Porsche Taycan är kanske den bästa elbil du kan köpa just nu” och att Elbilen utnämner den till ”Världens just nu bästa bil”. Så lyssna på dem istället för oss. Så till den ursprungliga frågan: Är Porsche Taycan 4S medicinen för oss med närmast kronisk räckviddsångest? Svar: Utan tvekan. Den är dessutom ett ovanligt välsmakande lyckopiller. 35