Porsche Magasin 1
C ayenne GTS och Cayenne GTS Coupé är de senaste
tillskotten i SUV-familjen. Och även de senaste i den nu allt större GTSuppställningen. Den utan tvekan största nyheten är att det åter finns en V8-motor under huven, i form av en biturbovariant på 4,0 liter. En avsevärd förändring från den förra generationens V6-motor på 3,6 liter. Den nya motorn utvecklar 460 hästkrafter, en ökning med 20 sedan förra generationen. Även vridmomentet har ökat, från 600 till 620 Nm. Tack vare högre effekt förbättras prestandasiffrorna och 0–100 km/h avverkas numera på 4,5 sekunder (0,6 sekunder snabbare än tidigare) med Sport Chronopaketet och toppfarten är satt till 270 km/h. Siffrorna gäller alltså både Porsche Cayenne GTS och Cayenne GTS Coupé. Samtidigt har Porsche lagt stor vikt vid förbättrad effektivitet. Det har bland annat uppnåtts med den optimalt anpassade åttastegade Tiptronic S-växellådan, adaptiv cylinderkontroll, direktinsprutning med centralt placerade injektorer och ett intelligent utformat kylsystem. FYLLIGT LJUD För att matcha den nya bilens imponerande prestanda ger dess speciellt utformade sportavgassystem ett särskilt tilltalande ljud. Som standard sitter ett avgassystem med avgasrören placerade vid bakpartiets yttersidor, utformat för att ge ett fylligt, sportigt ljud med en unik karaktär. Som tillval finns också ett helt nyutvecklat högfrekvenstrimmat sportavgassystem. Det har två centralt placerade ovala avgasrör och erbjuds endast till Cayenne GTS Coupé och i framtiden till Cayenne Turbo Coupé – i båda fallen i kombination med tillvalet Lightweight Sports Package. SPORTIGA EGENSKAPER Chassit till de nya Cayenne GTS-modellerna ger perfekta förutsättningar för förnämliga kurvegenskaper. Hjulupphängningen med stålfjädrar som standard är sänkt med 20 mm och inkluderar Porsche Active Suspension Management (PASM) för aktiv och mycket sportig stötdämparkontroll. Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus) ingår också i standardutrustningen. Med 21-tums RS Spyder Design-fälgar, väl tilltagna bromsskivor av gjutjärn och röda bromsok, tar Cayenne GTS den äkta sportbilens egenskaper in i SUV-klassen. Som tillval kan bromsegenskaperna optimeras med Porsche Surface Coated Brake (PSCB) med bromsskivorna belagda med volframkarbid. Andra tillval är 10 mm lägre trekammars luftfjädring, bakhjulsstyrning och antikrängningssystemet Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC). HÖG UTRUSTNINGSNIVÅ Som standard är de nya GTS-modellerna utrustade med bland annat 21-tumsfälgar, dynamiska LED-strålkastare och mörktonad bakre ljusramp. För att ta rollen som ett extraordinärt sportigt alternativ i Cayenne-familjen är GTS-modellerna standardutrustade med svarta lister runt sidorutorna, svarta luftintag i fronten och svarta ändrör. Interiört återspeglas den sportiga känslan genom generös användning av alcantara i stolarna, taket, dörrsidorna och mittkonsolen. Förresten, du som är nyfiken på GTS-modellerna, du har väl inte missat att även nya Panamera kommit i GTS-version? Porsche Panamera GTS har nu 480 hk och V8 biturbomotorn har fått en karaktär som ännu tydligare än tidigare påminner om en klassisk sugmotor, där det lönar sig att varva ur motorn för att krama ur de sista hästkrafterna. Panamera GTS har liksom tidigare sportavgassystem som standard, men nu med ett nyutvecklat system med asymmetriska ljuddämpare som ger en mer klassisk V8-ljudkuliss än tidigare. Läs mer om nya Porsche Panamera på sidan 11.