Marknad Öresund 1
MARKNAD MÖTER som bara växer. Basen är vita bönor
eftersom vi vill att protein ska ingå. Det vill vi även utveckla vidare. Vi tyckte att det redan fanns havre- och sojaglass på marknaden så därför valde vi bort att göra de varianterna. Vi har gjort en studie med ärtor. Men det kommer komma fler varianter med olika smaker och sammansättningar från oss i framtiden. Det gäller bevaka vårt sortiment framåt. Vi kommer att bryta ny mark för ny glass. Det ligger ju lite i tiden i Sverige idag och vi vill aktivt vara en del i den mognadsprocessen. Vad är det roligast med att arbeta inom Engelholms Glass? - Det definitivt då när jag kommer till en fest eller middag och glassen kommer på tal, återger Calle. Folk frågar vad man arbetar med och svaret är givet för mig. Jag tillverkar glass. ”-Var då?” kommer ofta som följdfråga. Glassen blir snabbt ett samtalsämne. Oftast deltager nästan alla vid bordet aktivt i samtalet. Man blir nostalgisk och kommer ihåg gamla sorter. Det blir alltid en trevlig grej att prata 16 Öresund om. Man kan till exempel fråga efter ”den röde med några körsbär” och jag säger 76:an. Ja, just den. Och så kan det spinna vidare och vidare runt bordet. Klimatförändringar är ett faktum. Det blir verkligen varmare nu. Krävs det nya anpassningar för er med avseende på det för säljställen? - Havet stiger emellanåt, responderar Calle. Man får planera och ge råd om var glasskiosken ska placeras. Den får kanske stå hundra meter upp räknat från den rådande yttersta kustlinjen. För att hjälpa till energimässigt så lägger vi dessutom solceller över hela fabriken om bara några veckor. Vi tänker både på miljön och lokalt i den frågan. Elen blir inte billigare. Glasspågen eller glasstösen på stranden är en kär klassiker. Hur länge har ni sålt glass så och tänker ni att fortsätta med det som tjänst? - Ja, det vill vi nog göra, ler Calle. Glass blir ofta ett impulsköp. Ligger folk på stranden och får se att glass säljs blir man sugen. Då vill man gärna ha det. Det blir merförsäljning för oss. Och det ger god reklam för vårt sortiment. En positiv prägling som sätter sig. I början på 90-talet gjorde vi en barnglass med visselpipa. Den var poppis men den blev förbjuden på idrottsplatser för domarens pipa fick konkurrens. Men visste inte vem som blåste av spelet... Dessutom störde den fågellivet på Hallands Väderö. En kollega till oss fick även höra att en frustrerad strandbesökare undrade vad det var för tok som hade producerat en sådan jäkla visselpipa. Den går till historien såsom en glass som verkat som ett störande instrument. Vi fick ta bort den från stranden, sporten och friluftslivet och ersätta den med en glass i form av ett rör med smartisar i. Då försvann visslan från stranden. Glass och öl kan kombineras. Marknadsför ni era produkter också med ett nytänk riktat mot nya områden för konsumtion? - Ja, vi testade faktiskt förra året en IPA på det lokala bryggeriet och med glass därtill, berättar Calle. Produktionen gillade dock inte just den kombinationen. Men vi har inte stängt dörren för en härlig kombination mellan öl och glass. Vi kommer förmodligen prata med några delägare och bryggare för att testa om den finns några andra ölsorter från bryggerier i närområdet, till exempel lokala mikrobryggerier från Helsingborg, för att se om vi kan finna några öl som dels gifter sig fint med våra glassorter och som dels går i linje för hur vi vill producera våra varor. Vi är ju genuint stolta över vår glasstillverkning och över hur vi tänker med avseende på det personliga varumärket och kvalitén. Ni är ett gammalt gediget familjeföretag. Vilka fördelar och nackdelar kan det vara? - Fördelen är att man aldrig släpper företaget, säger Calle. Det kan vara så att vi någon gång även kvällstid pratar glass. Nackdelen kan vara att man är kanske lite för tätt in på varandra i vardagen. Man bör kanske skingra det emellanåt. Men det får jag säga, mina barn är rätt