Marknad Öresund 1
TRAKTEN RUNT BÅSTAD - Vi har jobbat långsiktigt f
ör att hela tiden utveckla oss och bli starkare på flera håll, säger Thomas Petersson. EN LÅNGSIKTIG STRATEGI TEXT: CHRISTEL MOLIN FOTO: PRESSBILD Under näringslivsfesten på Norrviken i slutet på förra året vann Ladan i Boarp priset som Årets Butik 2021. Det stod mellan Ladan i Boarp, Bjäre Bokhandel och Båstad Seafood och det var den förstnämnda som mottog äran och checken, en vinnare som ständigt har nya idéer på gång. Ladan fick utmärkelsen med motiveringen: ”Med ett stort engagemang och ett målmedvetet arbete har Årets Butik kommit att bli en egen destination. Att i princip bli synonym med den ort man verkar i är ovanligt men säg Boarp och väldigt många får snabbt upp en bild av en lada med ett stort utbud. När vi behöver det där som inte finns någon annanstans på Bjäre är ofta svaret – kör till Ladan där finns det säkert.” Hur känns det att få denna utmärkelse? – Det känns inspirerande. Vi har jobbat långsiktigt för att hela tiden utveckla oss och bli starkare på flera håll, säger Thomas Petersson som är vd för Ladan i Boarp. Det är nu drygt 20 år sedan Thomas tog över butiken som då hette Lågprisladan. Men den stora resan började när de tog steget och bytte namn till Ladan i Boarp. Strategin var ett resultat av Thomas tankar sedan flera år. – Det finns kunder som inte vill besöka en butik som skyltar med lågpris. Sen har vi tagit in många varumärken som inte alls är lågpris utan bra premiumprodukter, även om det finns billiga basvaror också. Att byta namn satte tonen helt enkelt för att göra om butiken till något annat. Grundtanken är att alla de återkommande kunderna alltid ska kunna hitta något de behöver. Butiken har gått från enbart ett lågprissortiment till ett mycket större och bredare sortiment som tilltalar fler. Pandemin kom strax efter Ladans största expansion och storsatsning 2019. Handelsmönster ändrades men Ladan, som precis kunnat bli luftigare, lockade fortfarande kunder. De gjorde en omsättningsökning på 23 procent 2020 mot 2019 vilket är ganska unikt i branschen. Pandemin tog inte slut 2020 utan större delen av 2021 präglades också av restriktioner på grund av corona. Trots det har butiken ökat ytterligare 17 procent. - Det är helt galet och jag är extremt ödmjuk över att det gått så bra. Men det ligger hårt arbete bakom det och framför allt har vi haft en plan och en strategi som vi följer, förklarar Thomas och fortsätter. Vår strategi är långsiktig. När vi gör nya satsningar förväntar vi oss inte att skörda frukten direkt. Vi har en bra ekonomi i grunden vilket gör att vi kan låta nya satsningar ta lite tid. Hittills har kunderna till slut hittat våra nya segment. Vi har våra trogna stammisar, kunder som har oss som utflyktsmål och så de som besöker oss på storhelger när de är i trakten. Att våga testa saker anser Thomas vara en av anledningarna till att Ladan är den butiken den är idag. Visionen är att Ladan ska fortsätta ha något för alla. ® 18 Öresund