Fjärrvärmetidningen 7-8/2017 1
tor ska få fart på exporten satsar på fjärrvärme.
Förhoppningen är att svenska företag ska få ta del av de investeringar som ska genomföras. Foto: GEORGE STANDEN/Heat Networks vad medlemmarna behöver och vad leverantörerna kan leverera. Från forskning till innovation en annan viktig del i innovationsmotorn utgörs av energiforsk och energiföretagen Sverige. Här är ambitionen att få ut fler innovationer från den forskning som bedrivs. Fredrik martinsson, är programsamordnare för kraft och värme på energiforsk, och han är positiv till satsningen: – Genom ett tajtare samarbete kan vi snabba på processen och också ta vara på idéer och koncept som annars inte tas vidare. Det läggs resurser på forskning och utveckling, men vi har sett många goda idéer som inte kommersialiseras utan som stannar vid forskningsresultat. – Satsningen behövs också för att branschen är i ett stort behov av utveckling, det märks inte minst genom den ökade digitaliseringen och nya kundsamarbeten. energiföretagen Sveriges roll är också viktig, inte minst för att de för ihop diskussionen om teknik med det politiska klimat som råder och genom att påverFjärrvärmetidningen • Nr 7/8 • December 2017 ligheter för svenska företag inom fjärrvärme i Storbritannien. Uppföljningar visar att satsningen har gått över förväntan. – Vi har fått väldigt positiva reAnn-Sofi Gaverstedt. Fredrik Martinsson. sultat där flera företag har gjort affärer och även anställt personal. Deltagarna har också lyft fram att de har lärt sig mycket och känner sig redo för att kunna exportera, säger Stella Faber, konsult på Business Sweden. – I pilotprojektet låg fokus på Peter Dahl. Stella Faber. ka så att politiska beslut ger förutsättning för aktörerna att möta de utmaningar som finns. Central exportsatsning Den andra delen i denna innovationssatsning handlar om export och är lika viktig som själva innovationsmotorn. Denna del har inspirerats av det pågående pilotprojektet Heat networksSustainability by Sweden, som drivs av energimyndigheten. målet med det projektet har främst varit att skapa affärsmöjinternationella affärer inom fjärrvärme och fjärrkyla. I den nya satsningen blir det också fokus på kommersialisering av svenska innovationer, säger Stella Faber vidare. Smörgåsbord av ny teknik Storbritannien blir en fortsatt prioriterad marknad, men satsningen utökas nu mot kina och Frankrike. För att underlätta för svenska företag och innovationer att komma in på den internationella marknaden kommer en rad att affärsnära aktiviter att genomföras. Det kan exempelvis vara att svenska leverantörer under en dag får delta i workshops och enskilda möten med ett stort energibolag som planerar att göra satsningar inom fjärrvärme eller fjärrkyla. – Det är ett starkt erbjudande. För energibolaget innebär det att de får ett smörgåsbord av ny teknik och leverantörer, medan det för det svenska bolaget innebär att de får direktkontakt med beslutsfattare hos en potentiell kund, säger Stella Faber. Att innovationssatsningen även innehåller en internationell komponent ses av samtliga aktörer i innovationsmotorn som en avgörande faktor för att kunna lyckas. Anledning är att främst att den svenska marknaden är för liten. – I Sverige är fjärrvärmen väl utbyggd och därmed lite mättad. Dessutom är den liten. För att innovationer ska kunna spridas behövs en större marknad och där blir exportsatsningen väldigt viktig. men i den internationella satsningen ingår också att vi håller ögonen öppna för utländska innovationer som skulle passa på våra svenska energibolag. Idag har oftast inte energibolagen verktygen att söka efter innovativ teknik, säger Ann-Sofi Gaverstedt. ◾ ANN-SOFIE BORGLUND 7