NG Sthlm 1
BLENDA PÅ EXPORT Hon har signat kontrakt med Phar
rell Williams skivbolag StarTrak och blev nyligen den första svenska artisten att signa med Def Jam. Med giganterna i ryggen väntar nu en internationell satsning för Blenda. TEXT: MARCUS LINDGREN FOTO: JOEL NKÍMYÁ B lenda föddes 1993 och växte upp i Vällingby norr om Stockholm. Familjen gick regelbundet i kyrkan och hennes pappa var gitarrist i den lokala församlingen. Blenda började tidigt sjunga i kyrkokören och kom under åren att få mer och mer plats som solist. Hennes sångpedagog tipsade henne om att söka in till folkhögskolor och det resulterade i två års studier inom jazz. Efter studierna började hon jobba på egen musik tillsammans med några vänner som producerade och hon blev snart signad till Anders Johanssons bolag Albot&Albot. – Jag tror inte alls att jag hade nån idé om att jag skulle bli någon popstar eller sådär utan jag va såhär, jag ska hålla på med jazz. Jag ska bli någon sån här Ella Fitzgerald och sjunga i sunkiga barer. Men sen så när jag väl kom in i branschen så hade jag nog ingen idé om hur det skulle vara. Jag hade nog inte heller någon vision om vad jag ville göra så det blev lite vad det blev. Det gjorde också jag var väldigt oärlig mot mig själv och jag tackade ja till massa grejer utan att jag hade tänkt efter. Jag sjöng om saker som jag själv inte hade någon riktig koppling till. Jag tyckte bara det var kul att stå på scen och sjunga. Jag tog nog inte tag i mina känslor och vad jag själv ville göra. Det var vissa som hade varit med under min musikaliska resa som hört mig sjunga Jazz, Soul och RnB och sen den jag släppte då. De sa, vi fattar typ inte. Det känns inte äkta. Då tror jag nog att jag brast ihop lite för då började jag också inse att jag bara hade tågat på och bara kört. Jag tror att musikindustrin kan göra så mot väldigt många om man inte själv är lite woke på det man gör och varför man gör det. BLENDA BESLUTADE SIG 2018 för att ta en paus från musikbranschen och tänka igenom vad hon ville göra. Hon åkte bland annat till Öland där hon bodde i en fyr i två veckor och fokuserade på att skriva musik för sig själv, som hon ville skriva. Under den här perioden startade hon och hennes manager Joel Nkímyá, som tidigare jobbat med RMH, den kreativa agenturen Sion. Hon funderade på om det kanske var det hon skulle satsa på istället. Att vara artist kom med ett sånt stort ansvar och en sån press. Det kanske inte var rätt för henne. – Sen så visade jag den nya musiken för Joel och han ba, men det här kan du ju inte bara hålla för dig själv. Folk måste få höra det här. Det här är verkligen Blenda. This is it. DE BESTÄMDE SIG för att satsa på den nya musiken. Joel mailade till Rob Walker som driver skivbolaget StarTrak tillsammans med Pharrell Williams. Tanken var att få lite feedback på låtarna inför en internationell lansering. Rob svarade på fem minuter och förklarade att han verkligen gillade musiken och att han skulle försöka ordna en resa för de till New York. –Jag ba shit, ofta det är sant att han tycker att det här är bra. Och jag som precis tänkte lägga ner allting. DET GÅR NÅGRA Veckor utan att de hör någonting från Rob. Blenda står på en lägenhetsvisning när telefonen ringer. Det är Robs assistent. De har bokat flygbiljetter till New York, imorgon. – Jag bara oh shit. Jag har aldrig varit utanför Europa, asså literally, jag har bara varit på såna charterresor. Grekland är det längsta jag kommit och så ska jag till New York. Jag vet liksom inte vilket flyg man tar. Det var bara att packa. Vi åker till New York och allt är bara så himla weird. PÅ PLATS I New York får de ett sms från Robs assistent med schemat för dagen. Först är det möte med Rob och sen ett möte med den dåvarande VD:n på Def Jam som huserar artister som Kanye West, Rihanna och Justin Bieber. Blenda kan inte tro att det är sant. De åker för att träffa Rob, men han är tre timmar sen. – Det är fett awkward. Som svenne kommer man ju typ en kvart innan, sitter där och bara okej shit nu kommer han snart. Men han är tre timmar sen. Och då vill man ju inte messa honom och ba ”Tja var är du? Aha var är du nu då? Aha hur långt har du kommit?” Asså det går ju inte. TILL SLUT KOMMER Rob och mötet går bra. Blenda berättar om sitt liv och de pratar om allt möjligt. Hon får en bra känsla av Rob. Han säger att det är dags att gå till Def Jam nu. Väl framme på kontoret är känslan surrealistisk. – Det är jättestora tavlor på massa stora artister och där kommer jag i typ någon hoodie och trasiga skor. Vi träffar Vd:n Steven Victor och han var, han var inte nonchig men han satt och fipplade med sin telefon, sa lite halvt hej och ba sätt er. Hans kontor är jättestökigt, det ligger typ en The Life of Pablo-platinaskiva på golvet. Man ba, ursäkta kan jag flytta på den för att kunna sätta mig? Det var bara så himla absurt. Sen så ser man en whiteboardtavla med alla släpp för 2020. Asså det var så himla speciellt. Sen så pratar vi massa, pumpar massa musik och sen så säger han, är du redo för det här? Alltså vi kör. Om du vill så kör vi. VÄL HEMMA I Sverige igen så stannar allt av. De hör ingenting från USA och Blenda börjar tänka att det kanske inte kommer bli av, att de glömt henne. Till slut hör bolaget av sig och efter en lång process på nästan ett halvår så är kontrakten påskrivna och klara. Nu var det dags att börja jobba. Planen var att börja med producenter och låtskrivare i Sverige. – Det sjuka med den här storyn är att ingen ville skriva med mig. Absolut ingen. FOLK HADE INTE tid och verkade inte vara intresserade. Joel skickade ut nya förfrågningar och skrev nu med att Blenda hade signat till Def Jam. Då fanns det plötsligt en möjlighet att få in det i schemat. Men det blev aldrig något av det. Joel hörde av sig Rob och förklarade att de behövde ta över henne till New York för att ha sessions. – Det var ganska rörigt och mitt självförtroende kraschade. Jag bara shit vad håller jag på med. Det var en ganska jobbig period, att bli nekad så jävla många gånger. ”JAG SOM PRECIS TÄNKTE LÄGGA NER ALLTING.”” NR 04, 2020 | NÖJESGUIDEN 23